De första luck- och plockhuggningarna under arbete

Den förnyade skogslagen trädde i kraft från årets början och den förnyade lagen ger skogsägarna nya friheter. Till exempel tillåter lagen numera luck- och plockhuggning som har målet ställt vid en varierande åldersstruktur.

Metsä Group erbjuder skogsägarna luck- och plockhuggning vid sidan av traditionella avverkningsslag i hela landet.

”Diskussionen om de alternativa avverkningsmetoderna var livlig under början av året och vi har köpt de första luck- och plockhuggningarna i alla anskaffningsdistrikt. Det har dock inte uppstått någon rusning av utbud av sådana avverkningar”, berättar inköpschef Janne Nissinen och betonar, att avverkningsobjektets karaktär alltid påverkar valet av metod. ”För att lyckas inom virkesdrivningen bör också nya avverkningsmetoder väljas utgående från vad som är mest lämpligt med avseende på skogsvård.”

”De här sakerna är ju nog nya för oss alla. Då objekten under inkommande vinter kommer under arbete, så kommer vi med skogsägaren noggrant på förhand överens om vad man vill eftersträva med avverkningen. Det är viktigt att både köpare och säljare är överens om hurudan avverkningsmetod man kommer överens om. Valet av stammar som avverkas och avverkningens styrka är olika i luck- och plockhuggning än inom konventionella avverkningsmetoder. Dessutom ser skogen annorlunda ut efter en plockhuggning än till exempel efter en låggallring av ett jämnåldrigt bestånd.”

Avverkningsmaskinens förare måste vara skicklig

Nissinen berättar, att man fortfarande ordnar skolning för såväl tjänstemän som maskinförare på de kommande avverkningsobjekten. ”Vid plockhuggning måste föraren veta vilka träd som tas bort och vilka som lämnas kvar. Dessutom måste föraren rent tekniskt vara skicklig på att använda sin maskin. Då de träd som lämnas kvar är små, krävs det precision vid fällningen av de träd som avverkas för att undvika skador på beståndet.”

”Våra kunder ger bra respons för det arbete som våra företagare utför. Arbetets kvalitet måste hålla en hög nivå, oberoende av vilken avverkningsmetod skogsägaren väljer”, betonar Nissinen.

Skogsägarna har olika mål för sitt skogsägande, vilket enligt Nissinen innebär att det är viktigt att man kan erbjuda alla de avverkningsslag som lagen tillåter. ”Skogsägarens valmöjligheter är numera större än tidigare. Skogsägaren kan till exempel sköta en del figurer med konventionella metoder och en del figurer med metoder som tar sikte på en varierande åldersstruktur.”

Läs här, hur vi utför luck- och plockhuggningarna.