De första plockhuggningarna har redan utförts

Metsä Group har redan utfört plockhuggningar som den nya skogslagen möjliggör. Plock- och luckhuggning erbjuds om kunden vill utföra en sådan och om objektet är lämpligt. Skogsbruk och avverkningar i skog med varierande åldersstruktur utvecklas i samarbete med Skogsforskningsinstitutet.

”I december utförde vi i Äänekoski plockhuggning på cirka tre hektar som ägs av vårt delägda bolag Finsilva Oyj. Vi har länge samarbetat med Skogsforskningsinstitutet i fråga om höggallringar och nu har vi utvidgat samarbetet till forskning av plockhuggning”, berättar utvecklingschef Risto Lilleberg.

Lilleberg berättar att man i fortsättningen med Metlas forskare särskilt följer upp hur väl det bildas plantor med olika stamantal och hur de kvarlämnade träden utvecklas. ”Vi får information om plantbildningen redan om ett par år.”

Efter avverkningarna i Äänekoski har Lilleberg ställt upp detaljerade anvisningar för förarna om hur plockhuggningen borde utföras och vid vilka saker man bör fästa särskild uppmärksamhet.

”Avverkningsmaskinens förare måste vara tekniskt kunnig, noggrann och veta, vilka träd man lämnar kvar vid en plockhuggning och vilka träd man avlägsnar. Vår skogsexpert bör å sin sida vid tecknandet av avverkningskontraktet skriva upp hurudant resultat man med skogsägaren har kommit överens om att man eftersträvar och sedan vidareförmedla informationen till maskinföraren.”

I samband med forskningsprojektet gör man också forskning i tidsanvändningen, bland annat för att utreda avverkningssättets inverkan på tidsåtgången.

Praktisk kunskap behövs

”Luck- och plockhuggningarna som den förnyade skogslagen möjliggör presenteras ingående i de nya skogsvårdsrekommendationerna, men forskningsresultat och särskilt praktiska erfarenheter i stor skala är det knappt om. Därför är det viktigt att de första stegen tas särskilt omsorgsfullt och att arbetets resultat analyseras noggrant”, säger skogsvårdschef Juho Rantala.

”Rekommendationerna innehåller mera konkret information än tidigare för sådana skogsägare, som vill bedriva skogsbruk och avverka sina skogar i enlighet med traditionella och beprövade metoder. Särskilt lönar det sig att notera möjligheten att förstora figurerna genom att kombinera beståndsfigurer som ligger intill varandra och behandla dem så att de till bestånd och avverkningsbehov blir enhetliga.”