• Metsä Group/

Jubileumsåret till ära betalar Metsäliitto Osuuskunta en ränta på 6,5 procent på stadgeenliga andelar

Metsä Group pressmeddelande 14.5.2014

Vid sin ordinarie stämma den 13 maj 2014 fastställde Metsäliitto Osuuskuntas fullmäktige de räntor som betalas på ägarmedlemmarnas andelsinsatser. Utifrån resultatet för 2013 betalar Metsäliitto Osuuskunta en ränta på 5,5 procent på medlemmarnas stadgeenliga insatser i andelskapitalet samt 1,0 procent extra, dvs. totalt 6,5 procent (5,5), med anledning av bolagets 80-årsjubileum. På A-tilläggsandelskapital betalas 5,0 procent ränta (5,0) och på B-tilläggsandelskapital 4,5 procent (4,5).

Den extra ränta som betalas för att fira bolagets jubileumsår gäller stadgeenliga andelar, eftersom vi på detta sätt vill belöna alla våra medlemmar.

Andelsräntorna betalas till medlemmarna den 20 maj 2014. Totalt betalas 44,5 miljoner euro (39,7) i andelsränta för 2013.

Av de förvaltningsrådsmedlemmar som stod i tur att avgå omvaldes jordbrukare Johan Björkenheim från Storkyro, landsbygdssekreterare Eero Ekman från Pemar, skogsbruksföretagare Teuvo Hatva från Kajana, agrolog Ville Hirvonen från Rääkkylä, jordbrukare Antti Isotalo från Kauhava, verksamhetsledare Risto Junttila från Kemijärvi, projektkoordinator Airi Kulmala från Nousis, forstmästare Hans-Erik Lindqvist från Närpes, jordbrukare Juha Paajanen från Nyslott och jordbrukare Martti Palojärvi från Vichtis.

Som ersättare för ekonomierådet Ilkka Juusela, som enligt åldersparagrafen stod i tur att avgå, valdes agronom Jari Laineenoja från Vittis.

Vid sitt konstituerande möte valde förvaltningsrådet agronom Hannu Järvinen till ordförande och jordbrukare Juha Paajanen till vice ordförande.

METSÄ GROUP
Koncernkommunikation

Mer information:
Juha Jumppanen, direktör för medlemstjänster, Metsä Group, tfn 050 3844 808
Reeta Kaukiainen, kommunikationsdirektör, Metsä Group, tfn 010 465 4541

Metsä Group är en ansvarsfull skogsindustrikoncern, vars produkter primärt tillverkas av förnybart och hållbart skött nordiskt trä. Metsä Group fokuserar på mjuk- och matlagningspapper, förpackningskartong, massa, träprodukter och virkesanskaffning och skogstjänster. De högkvalitativa produkterna kombinerar förnybar råvara, kundorientering, hållbar utveckling och innovation. Metsä Groups omsättning uppgick till 4,9 miljarder euro 2013 och koncernen sysselsätter cirka 11 000 personer. Koncernen är verksam i cirka 30 länder. Metsä Groups moderbolag är Metsäliitto Osuuskunta, som ägs av cirka 123 000 finska skogsägare.