Kom överens om Taimiturva i samband med höstens virkesaffär

Tjänsten Taimiturva har väckt stort intresse inom skogsbranschen, då den tryggar den nya skogens första skeden på ett enastående bekymmersfritt sätt. De skogsägare som köper tjänsten av oss behöver inte själva bekymra sig över hur väl förnyelsearbetena lyckas. Du kan komma överens om Taimiturva i samband med höstens virkesaffär.

Metsä Group vill vara skogsägarens mest attraktiva kompanjon. Därför tillhandahåller vi sådana tjänster som förbättrar skogsbrukets lönsamhet och gör skogsägandet bekymmersfritt för skogsägarna.

”Ingen annan aktör inom skogsbranschen har en lika långt gående tjänst för förnyelsearbeten”, säger skogsexpert Ville Pulkka från Hirvensalmi. ”Tjänsten kompletteras av Pohjola Försäkring Ab:s gruppförsäkring som är i kraft under hela avtalstiden, vilken i enlighet med försäkringsvillkoren ersätter eventuella skador som plantbeståndet råkar ut för.”

Taimiturva omfattar markberedning efter slutavverkning, plantor och plantering, kontrollbesök och bedömning av behovet av tidig röjning samt kompletterande odling vid behov. ”De tidiga skogsvårdsåtgärderna utför vi till garantipris och skogsägaren får dessutom en rapport om hur väl skogsförnyelsen lyckades. Enligt Taimiturva-avtalet har plantbeståndet en medelhöjd av cirka 1,3 meter vid överlåtelsen.”

Förnyelsen är väsentlig med avseende på skogens utveckling och de inkomster som skogen ger under sin omloppstid. En väl utför förnyelse sätter snabbt skogen i produktivt skick – och å andra sidan föranleder ett dåligt plantbestånd betydande förluster för skogsägarna.

”Det är därför som Taimiturva har väckt intresse, berättar Pulkka. ”Allt flera ägarmedlemmar har överlåtit det viktigaste skedet under skogens omloppstid att skötas av våra proffs.”

Tilläggsuppgifter om Taimiturva