Metsä Group får ny distriktschef i Åbo

Tomi Tasanen börjar sina arbetsuppgifter i Åbo anskaffningsdistrikt i början av oktober. Metsä Group är bekant för den nya distriktschefen, eftersom han tidigare har fungerat som skogsexpert inom virkeshandel i Åbo och Lojo distrikt samt som tillämpningsexpert i västra Finlands anskaffningsdistrikt.

”Mina förväntningar är höga och jag väntar ivrigt på att få börja”, berättar Tasanen, som 2003 blev skogsbruksingenjör från Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu i Joensuu. ”En härlig känsla, eftersom jag nu får arbeta tillsammans med bekanta skogsproffs.”

Tasanen är hemma från Nousiainen och han bor fortfarande där tillsammans med fru och två barn. ”Nousiainen har alltid varit min hemtrakt och det är viktigt för mig att jag får bo i en bekant miljö, där jag har nära till mina hobbyer. Samtidigt kan jag ge mina barn en bekant och trygg omgivning att växa upp i”. På sin fritid sysslar den 31 år gamla Tasanen aktivt med jordbruk och orientering, där han fungerar som en av bakgrundsaktörerna inom Mynämäen Suunnistajat -52 och representationslaget MS Parma.

Hösten är en bra tid för skogsvård

Metsä Group anskaffar årligen ungefär en miljon kubikmeter virke i Åbo distrikt och erbjuder skogstjänster till de cirka 10 000 Metsäliitto Osuuskuntas ägarmedlemmar som bor på området. Virket levereras bland annat till Metsä Groups massafabrik i Raumo och såg i Kyrö.

Allt flera skogsägare bor numera i en stad långt borta från sin skogslägenhet. Stadsskogsägarna har inte alltid varken tid eller möjlighet att själv ta hand om skogsvårdsarbetena. ”Vi utvecklar nya tjänster för skogsägarna, vilka förbättrar skogsbrukets lönsamhet och gör skogsägandet så bekymmersfritt som möjligt. Alla våra tjänster finns behändigt att tillgå via vår lokala skogsexpert”, lovar Tasanen.

Hösten är en lämplig tid för plantskogsvård och röjsågsarbeten. ”På bördiga marker kan man utföra gräsbekämpning och i nästan alla plantbestånd är en tidig röjning nödvändig. Tidig röjning rekommenderas både i gran- och tallbestånd då plantorna är ungefär en meter höga”, ger Tasanen som råd. God skogsvård är en satsning på framtiden, eftersom skogsägaren till och med kan fördubbla skogsbrukets rörelsevinst genom att sköta sin skog i enlighet med bästa praxis.

Ur virkeshandelssynpunkt har början av året varit bra för skogsägarna. Virkeshandeln har förlöpt i jämn takt också i Åbo distrikt och farten ser ut att fortsätta. ”Efterfrågan är störst på stämplingsposter som kan drivas före vintern”, berättar Tasanen. ”I samband med en förnyelseaffär lönar det sig att komma överens om vår nya tjänst Taimiturva, vilken säkrar att det nya beståndet får en god start. Taimiturva innebär, att skogsägaren köper ett välmående plantbestånd, som vid överlåtelsen har en medelhöjd på minst 1,3 meter och en täthet i enlighet med fastställd målsättning.”

Tilläggsuppgifter:

Tomi Tasanen, distriktschef, Åbo anskaffningsdistrikt, tfn 050 076 0285