Metsä Group har slutfört försäljningen av sin virkesanskaffningsverksamhet i Estland

Försäljningen av Metsä Groups moderbolag Metsäliitto Osuuskuntas virkesanskaffningsverksamhet i Estland till estniska Combiwood Grupp OÜ:s dotterbolag Combiforest OÜ har slutförts. Säljaren är dotterbolaget Metsä Forest Eesti AS, som Metsäliitto Osuuskunta äger till hundra procent. Den 27 februari 2024 meddelade Metsä Group om försäljningen av sin virkesanskaffningsverksamhet i Estland. För att arrangemanget skulle bli av krävdes godkännande från den estniska konkurrensmyndigheten.

Försäljningen av virkesanskaffningsverksamheten i Estland har inga större ekonomiska konsekvenser för Metsä Groups virkesanskaffning och skogstjänster. Parterna har kommit överens om långvariga leveranser av massaved och flis till Metsä Group. Alla anställda på Metsä Forest Eesti AS övergår som gamla anställda till den nya ägaren.

Ytterligare information:

Juha Jumppanen, skogsdirektör, Metsä Group, virkesanskaffning och skogstjänster, tfn +358 50 384 4808
Gert Rahnel, Member of management board, Combiwood Grupp, tfn +372 502 8284
Juha Laine, marknadsförings- och kommunikationsdirektör, Metsä Group, virkesanskaffning och skogstjänster, tfn +358 50 346 0350

Metsä Groups virkesanskaffning och skogstjänster
metsagroup.com/sv/virkesanskaffning

Metsä Groups virkesanskaffning och skogstjänster tillhandahåller och utvecklar tjänster för medlemmarna i Metsä Groups moderbolag, Metsäliitto Osuuskunta. Företaget anskaffar all det virke som används i Metsä Groups bruk. Andelslaget består av mer än 90 000 skogsägare som tillsammans äger cirka hälften av Finlands privatägda skogar. Vi strävar efter regenerativt skogsbruk som på ett mätbart sätt stärker naturens tillstånd. Vi står för en kultur av mångfald, jämlikhet och inkludering.

2023 uppgick vår totala försäljning till 2,2 miljarder euro och vi har cirka 700 medarbetare. Försäljningen för hela Metsä Group var 6,1 miljarder euro.

Följ Metsä palvelee på X | Facebook