• Metsä Group/

Metsä Group rekommenderar naturvårdsorienterad behandling av solexponerade sluttningar för att öka skogens mångfald

Metsä Group går igenom solexponerade sluttningar i sina ägarmedlemmars skogar och effektiverar rådgivningen för skötseln av dem. Vård av solexponerade sluttningar är ett sätt att förbättra skogens mångfald och livsbetingelserna för hotade skogsarter.

12 % av alla hotade skogsarter lever i solexponerade livsmiljöer. Det finns endast några tusen hektar representativa solexponerade miljöer kvar i Finland. I de solexponerade miljöernas betydelse för skogens mångfald är stor i förhållande till deras lilla areal. ​

”För våra ägarmedlemmar rekommenderar vi naturvårdsorienterad behandling av sådana solexponerade sluttningar som har förutsättningar att utgöra livsmiljöer för arter som är beroende av sådana. För de mest representativa solexponerade sluttningarna rekommenderar vi frivilligt skydd. Beslutet om behandlingen tas naturligtvis alltid av skogsägaren”, säger Metsä Groups direktörför virkeshandel och skogstjänster Jani Riissanen.

Solexponerade sluttningar förekommer i åsformationer, vars jordmån i regel består av genomsläpplig sand och grus. De befinner sig i sluttningar som vetter mot söder-väster och de är varma, torra och extrema växtplatser. Solexponerade sluttningar är på naturlig väg talldominerade och öppna med ett tunt, ofta trasigt humusskikt. Dessa karaktärsdrag eftersträvas också vid naturvård av solexponerade sluttningar.

Arterna på solexponerade sluttningar hotas av igenväxning, eutrofiering och brist på skogsbränder och andra störningar. Målsättningen för den naturorienterade behandlingen är att förbättra de solexponerade miljöernas naturliga drag och att öka artrikedomen av arter som är beroende av dessa miljöer samt att få dem att återvända till platsen.

”Skötsel av solexponerade sluttningar innebär till exempel att öka öppenheten och att söndra markytan på sådana objekt som håller på att växa igen. För solexponerade sluttningar rekommenderar vi att förnyelseavverkningar utförs som avverkning i fröträdsställningen eller luckhuggning och vi strävar till att söndra mineraljordens ytskikt”, berättar Riissanen.

Metsä Group har förbundit sig vid principerna för förnyande skogsvård som stärker tillståndet i våra skogar. Målsättningen är att vår skogsegendom ska övergå till följande generation mera mångfaldig och klimatresistent än den var då nuvarande ägare fick den. Metsä Group för principerna för förnyande skogsbruk till praktiken genom ett flertal åtgärder i sitt dagliga arbete i de finländska skogarna.

Solexponerade sluttningar och lundar är de mest betydande livsmiljöerna med tanke på mångfald, eftersom över hälften av Finlands hotade arter lever i dessa miljöer. Med rätt åtgärder kan man kombinera lönsamt skogsbruk och naturvård i dessa miljöer. Naturvårdsorienterad behandling av solexponerade sluttningar och lundar är en av de många metoder, genom vilka Metsä Group verkställer principerna för förnyande skogsbruk i den finländska skogen.

Metsä Groups fabriksområden omfattar ofta också solexponerade miljöer, eftersom de arter som är beroende av dem ofta också trivs i ersättande miljöer, så som vägslänter och lagringsplatser. Naturvårdsorienterad behandling av solexponerade miljöer i fabriksmiljö omfattas också av Metsä Groups principer för förnyande markanvändning, vilka styr stödandet av naturens mångfald i byggda miljöer. Tillsammans med principerna för förnyande skogsbruk stöder de Metsä Groups målsättning om att stärka naturens tillstånd till 2030.

Mera information om förnyande skogsbruk (på engelska): https://www.metsagroup.com/sustainability/forests-and-wood/regenerative-forestry/

Mera information om förnyande markanvändning (på engelska): https://www.metsagroup.com/sustainability/forests-and-wood/regenerative-land-use/

För ytterligare information, kontakta:

Jani Riissanen, SVP, Metsä Group, virkeshandel och skogstjänster, tel. +358 50 598 8714

Juha Laine, marknadsförings- och kommunikationsdirektör, Metsä Group, virkesanskaffning och skogstjänster, tel. +358 50 346 0350

Metsä Groups virkesanskaffning och skogstjänster
metsagroup.com/sv/virkesanskaffning

Metsä Groups virkesanskaffning och skogstjänster tillhandahåller och utvecklar tjänster för medlemmarna i Metsä Groups moderbolag, Metsäliitto Osuuskunta. Företaget anskaffar all det virke som används i Metsä Groups bruk. Andelslaget består av mer än 90 000 skogsägare som tillsammans äger cirka hälften av Finlands privatägda skogar. Vi strävar efter regenerativt skogsbruk som på ett mätbart sätt stärker naturens tillstånd. Vi står för en kultur av mångfald, jämlikhet och inkludering.

2023 uppgick vår totala försäljning till 2,2 miljarder euro och vi har cirka 700 medarbetare. Försäljningen för hela Metsä Group var 6,1 miljarder euro.

Följ Metsä palvelee på X | Facebook