Metsä Group ska inte investera i planerad biodieselfabrik i Ajos i Kemi

Metsä Group pressmeddelande 25.6.2012

Metsä Group och Vapo Oy har sedan våren 2009 bedrivit en preliminär utredning om att bygga en biodieselfabrik i Finland eller i dess närbelägna områden. Ursprungligen undersöktes fyra olika orter, varav två var i Finland. I den sista fasen av den preliminära utredningen undersöktes möjligheten att bygga en fabrik i Ajos i Kemi, som skulle använda trä som råvara. Utifrån den nu färdigställda preliminära utredningen anser Metsä Group för sin del dock att det inte finns tillräckliga förutsättningar att projektet blir lönsamt, och därför kommer utredningen att läggas ner.

”Som helhet och framför allt med tanke på investeringens storlek uppnår projektet inte sådan lönsamhetsnivå att det skulle vara motiverat ur företagsekonomisk synvinkel för Metsä Group att investera i projektet. Det finns inget enskilt skäl till vårt beslut,,utan det rör sig framför allt om en övergripande analys. Metsä Group koncentrerar sig på en vidareutveckling av Kemi fabriksintegrat i norra Finland och undersöker bland annat möjligheten att öka bioenergiproduktion där. En eventuell investering skulle framför allt ersätta fossila bränslen”, säger strategidirektör Hannu Anttila.

METSÄ GROUP
Koncernkommunikation

Mer information:

Hannu Anttila, strategidirektör, Metsä Group, tfn 010 465 5111

Metsä Group är en ansvarsfull skogsindustrikoncern, vars produkter är starkt närvarande i människors vardag och vilka främjar välbefinnande på ett hållbart sätt. Förnybart nordiskt virke och träfiber är råvara till Metsä Groups topprodukter. Våra affärsområden är mjuk- och matlagningspapper, kartong, massa och papper, träprodukter samt virkesanskaffning. Metsä Groups omsättning uppgick 2011 till 5,3 miljarder euro och koncernen sysselsätter cirka 12 500 personer. Koncernen är verksam i cirka 30 länder.