• Metsä Group/

Metsä Groups affärsområde för mjuk- och matlagningspapper ingår ett kreditavtal med EBRD på 35 miljoner euro

Metsä Group pressmeddelande 29.8.2012

Metsä Tissue Ab, som ingår i Metsä Group och är en ledande leverantör av mjukpapper och matlagningspapper i Europa, har ingått ett kreditavtal med Europeiska banken för återuppbyggnad och utveckling (EBRD). Lånet på 35 miljoner euro med en löptid på 8,5 år ska användas för att utveckla verksamheten i Polen och Ryssland.

De pågående investeringarna i Metsä Tissues bruk i Krapkowice i Polen ingår i utvecklingsprogrammet för den polska affärsverksamheten. Syftet med programmet är att befästa bolagets marknadsställning på det europeiska fastlandet, förbättra produktionskapaciteten och utveckla utbudet av varumärken och tjänster. Samtidigt höjer bolaget produktiviteten genom att koncentrera mjukpappersproduktionen i Polen till en produktionsanläggning och standardisera maskinparken.

Projektet kommer att höja produktiviteten och ge bättre energieffektivitet och betydande miljöfördelar i form av bland annat mindre energiförbrukning och minskade koldioxid- och svaveldioxidutsläpp.

METSÄ GROUP
Koncernkommunikation

Mer information:
Markus Holm, CFO, Metsä Tissue, tfn +358 10 465 4580

Metsä Group är en ansvarsfull skogsindustrikoncern, vars produkter är starkt närvarande i människors vardag och vilka främjar välbefinnande på ett hållbart sätt. Förnybart nordiskt virke och träfiber är råvara till Metsä Groups topprodukter. Våra affärsområden är mjuk- och matlagningspapper, kartong, massa och papper, träprodukter samt virkesanskaffning. Metsä Groups omsättning uppgick 2011 till 5,3 miljarder euro och koncernen sysselsätter cirka 12 500 personer. Koncernen är verksam i cirka 30 länder.

www.metsatissue.com

Med sina högkvalitativa mjukpapper och matlagningspapper gör Metsä Tissue vardagslivet bekvämare för konsumenter, kunder och slutanvändare. Metsä Tissue är en ledande leverantör av mjukpappersprodukter till hushåll och professionella användare i Europa och världens ledande leverantör av bak- och matlagningspapper. Våra främsta varumärken är Lambi, Serla, Mola, Tento, Katrin och SAGA. Med produktionsanläggningar i sex länder sysselsätter vi cirka 3 300 personer. Vår omsättning 2011 var 970 miljoner euro. Metsä Tissue hör till Metsä Group.