• Metsä Group/

Metsä Groups rörelseresultat exklusive poster av engångskaraktär 114 miljoner euro i januari–juni

Metsä Group delårsrapport 1–6/2012, pressmeddelande 2.8.2012

Resultat för första halvåret 2012
– Omsättningen var 2 531 miljoner euro (1–6/2011: 2 806 miljoner euro).
– Rörelseresultatet exklusive poster av engångskaraktär var 114 miljoner euro (249). Rörelseresultatet inklusive poster av engångskaraktär var 105 miljoner euro (185).
– Resultatet före skatt och exklusive poster av engångskaraktär var 71 miljoner euro (181). Resultatet före skatt och inklusive engångsposter var 61 miljoner euro (113).

Resultat för andra kvartalet 2012
– Omsättningen var 1 247 miljoner euro (4–6/2011: 1 403 miljoner euro).
– Rörelseresultatet exklusive poster av engångskaraktär var 62 miljoner euro (119). Rörelseresultatet inklusive poster av engångskaraktär var 61 miljoner euro (51).
– Resultatet före skatt och exklusive poster av engångskaraktär var 53 miljoner euro (95). Resultatet före skatt och inklusive engångsposter var 51 miljoner euro (24).

Händelser under andra kvartalet 2012
– Det japanska företaget Itochu Corporation köpte en ägarandel av Metsä Group på 24,9 procent i Metsä Fibre. Köpesumman var 472 miljoner euro. Dessutom köpte Metsäliitto Osuuskunta den UPM-Kymmene ägda 11 procenten av aktierna i Metsä Fibre för 150 miljoner euro.
– Metsä Board undertecknade i början av maj ett bindande syndikerat kreditavtal på sammanlagt 600 miljoner euro, som används för refinansiering av det masskuldebrevslån på 500 miljoner euro som förfaller 1.4.2013.
– Metsä Group informerade om att man startar en preliminär utredning för att öka användningen och produktionen av förnybara energikällor vid massabruket i Kemi.

Händelser efter rapportperioden
– Metsä Wood beslutade att investera cirka 30 miljoner euro i modernisering av sågverket i Vilppula. Investeringen genomförs under 2013.
– Metsäliitto Osuuskunta sålde sin ägarandel i det tyska företaget Thosca Holz GmbH, som hittills varit ett samägt bolag mellan Metsäliitto Osuuskunta och svenska SCA:s virkesanskaffning.

”Koncernresultatet för det andra kvartalet utvecklades enligt förväntningarna och rörelseresultatet exklusive poster av engångskaraktär var bättre än under det föregående kvartalet trots att omsättningen minskade något. Orderstocken för kartong ligger på normal nivå, och leveransvolymerna av massa har stigit från fjolåret speciellt tack vare leveranserna till Kina.

Den mest betydande händelsen under perioden var företagsaffären med Itochu Corporation gällande Metsä Fibre. Itochus investering på cirka en halv miljard euro är den största investeringen i finsk skogsindustri på många år. Affären stärker vår position på den globala massamarknaden och ger betydande synergieffekter till båda parterna i och med att samarbetet blir allt intensivare.

Osäkerheten i världsekonomin och den fortsatta eurokrisen påverkar både vår och våra kunders affärsverksamhet, slutanvändarnas konsumtionsvanor och efterfrågan på produkterna. Dessutom har EU:s och nationella myndigheters beslut och nya bestämmelser, som till exempel svaveldirektivet och den höjda avfallsskatten, stor betydelse för skogsindustrins verksamhetsbetingelser. Trots dessa utmaningar fortsätter Metsä Group att målmedvetet följa sin strategi på de utvalda produktområdena.

Koncernchef Kari Jordan, Metsä Group

Engångsposter - - -2 -133 -
Rörelseresultat exkl. engångsposter 11 16 77 24 16
- % av omsättningen 1,4 3,5 12,3 2,2 3,4

Utsikter för den närmaste tiden

I Finland fortsätter efterfrågan på stämplingsposter för sommaravverkning att vara bra, framför allt när det gäller stockdominerade förnyelseavverkningar och gallringsposter. Efterfrågan är bäst på tallstockar, talldominerade gallringar och energived.

Metsä Woods affärsverksamhet kommer under tredje kvartalet att påverkas negativt av säsongsvariationen i efterfrågan, sommarens produktionsstopp och det höga råvarupriset i förhållandet till priset på slutprodukterna.

Den ekonomiska utvecklingen i Europa har stor inverkan även på massamarknaden och för närvarande är det mycket svårt att sia om utvecklingen på marknaden. Utnyttjandegraden på Metsä Fibres massabruk förväntas dock hålla sig på en bra nivå under tredje kvartalet.

Metsä Boards orderstock och utnyttjandegrader för falskartong ligger på normal nivå och leveransvolymerna beräknas under tredje kvartalet förbättras jämfört med andra kvartalet. Leveransvolymerna för obestruket finpapper och massa beräknas vara i stort sett oförändrade under det tredje kvartalet. Leveransvolymerna för bestruket finpapper beräknas däremot förbättras.

Efterfrågan på mjuk- och matlagningspapper bedöms förbli stabil. Metsä Tissues strategiska utvecklingsprogram och fördelarna som de ger lägger en bättre grund för lönsam tillväxt. Huvudmålen för resten av året är att öka omsättningen för de egna produktmärkena, öka kassaflödet och förbättra rörelseresultatet.

Metsä Groups rörelseresultat exklusive poster av engångskaraktär förväntas under det tredje kvartalet 2012 vara ungefär på samma nivå som under det andra kvartalet.

Offentlighetsförfarande
Metsä Group tillämpar det offentlighetsförfarande som är möjligt enligt Finansinspektionens Standard 5.2b. Detta meddelande är en sammanfattning av Metsä Groups delårsrapport för januari–juni 2012. Delårsrapporten inklusive tabeller finns som bilaga i pdf-format till detta börsmeddelande och på Metsä Groups webbplats www.metsagroup.fi

METSÄ GROUP
Koncernkommunikation

Ytterligare information:
Vesa-Pekka Takala, ekonomidirektör, Metsä Group, tfn 010 465 4260
Reeta Kaukiainen, kommunikationsdirektör, Metsä Group, tfn 010 465 4541, 050 522 0924

Metsä Group är en ansvarsfull skogsindustrikoncern, vars produkter är starkt närvarande i människors vardag och vilka främjar välbefinnande på ett hållbart sätt. Förnybart nordiskt virke och träfiber är råvara till Metsä Groups topprodukter. Våra affärsområden är mjuk- och matlagningspapper, kartong, massa och papper, träprodukter samt virkesanskaffning. Metsä Groups omsättning uppgick 2011 till 5,3 miljarder euro och koncernen sysselsätter cirka 12 500 personer. Koncernen är verksam i cirka 30 länder.