• Metsä Group/

Metsä Groups rörelseresultat exklusive poster av engångskaraktär 183 miljoner euro för januari–juni

Metsä Group delårsrapport 1–6/2013, pressmeddelande 1.8.2013

Resultat för första halvåret 2013
– Omsättningen var 2 502 miljoner euro (1–6/2012: 2 531 miljoner euro).
– Rörelseresultatet exklusive poster av engångskaraktär var 183 miljoner euro (117). Rörelseresultatet inklusive poster av engångskaraktär var 183 miljoner euro (107).
– Resultatet före skatt och exklusive poster av engångskaraktär var 130 miljoner euro (71). Resultatet före skatt och inklusive poster av engångskaraktär var 131 miljoner euro (61).
– Avkastningen på sysselsatt kapital exklusive poster av engångskaraktär var 9,8 procent (6,6).
– Kassaflödet från verksamheten var 124 miljoner euro (127).

Resultat för det andra kvartalet 2013
– Omsättningen var 1 241 miljoner euro (4–6/2012: 1 247 miljoner euro).
– Rörelseresultatet exklusive poster av engångskaraktär var 94 miljoner euro (64). Rörelseresultatet inklusive poster av engångskaraktär var 89 miljoner euro (62).
– Resultatet före skatt och exklusive poster av engångskaraktär var 73 miljoner euro (53). Resultatet före skatt och inklusive poster av engångskaraktär var 69 miljoner euro (51).
– Avkastningen på sysselsatt kapital exklusive poster av engångskaraktär var 9,8 procent (7,4).

Händelser under andra kvartalet 2013
– Massapriserna visade en svag uppgång men försäljningsvolymen minskade något jämfört med föregående kvartal.
– Leveransvolymerna för falskartong ökade ytterligare något och marknadspriserna var stabila.
– Efterfrågan på white-top kraftliner var fortsatt mycket stark. I Husum startade produktionen av lätt, helblekt kraftliner.
– Leveransmängderna för Metsä Boards papper minskade jämfört med föregående kvartal och priserna höll sig på en låg nivå.
– Samriskföretaget Katrinefors Kraftvärme AB, som till hälften ägs av Metsä Tissue, informerade om sina planer att i anslutning till Metsä Tissues fabrik i Mariestad i Sverige bygga ett biokraftverk.
– Metsä Wood inledde ett effektiviseringsprogram för att förbättra sin konkurrenskraft.
– Metsäliitto Osuuskunta köpte Ömsesidiga arbetspensionsförsäkringsbolaget Varmas aktier i Metsä Tissue Oyj, vilka utgjorde totalt 8,38 procent av bolagets aktiekapital.

”Årets andra kvartal utvecklades enligt förväntningarna. Tack vare den målmedvetna strategin, den långsiktiga utvecklingen och effektiviseringsåtgärderna har koncernens rörelseresultat exklusive poster av engångskaraktär sedan slutet av 2011 stadigt förbättrats från det ena kvartalet till det andra.

Koncernens resultatutveckling under andra kvartalet förbättrades tack vare det säsongsbetingat starka kvartalet inom träproduktindustrin, medan säsongsvariationens effekt under tredje kvartalet är typiskt det motsatta. Läget för efterfrågan på massa, kartong och mjukpapper är stabilt. Marknadssituationen för papper är fortsättningsvis svår.

Den kroniska osäkerheten på marknaden försvårar exportföretagens verksamhet och har en negativ effekt på efterfrågan på produkter och tjänster. I det här läget är det ytterst viktigt att industrin inte drabbas av ytterligare påfrestningar och att redan beslutade påfrestningar hävs.”

Koncernchef Kari Jordan, Metsä Group

Engångsposter - 7,3 - -7,5 -0,6
Rörelseresultat exkl. engångsposter 15,2 16,1 94,8 56,2 27,0
- % av omsättningen 1,9 3,4 15,0 5,4 5,5

Utsikter för den närmaste tiden

I Finland är efterfrågan på stämplingsposter för sommardrivning fortsatt god för samtliga virkesslag. Det finns även efterfrågan på virke som skogsägaren själv har drivit.

Försäljningen inom träproduktindustrin förväntas minska under tredje kvartalet på grund av säsongsvariationen i efterfrågan och sommarens produktionsstopp. På grund av det svåra marknadsläget förväntas även försäljningen av vidareförädlade sågade trävaror att minska jämfört med motsvarande period föregående år.

Utnyttjandegraden på Metsä Fibres massabruk förväntas hålla sig på en bra nivå under årets tredje kvartal. Efterfrågan och utbudet är i balans och medelpriserna för massa uppskattas ligga på samma nivå som under det andra kvartalet.

Leveransvolymerna för falskartong beräknas i stort sett hålla sig på samma nivå under tredje kvartalet 2013 som under andra kvartalet. Efterfrågan på white-top kraftliner förväntas fortsätta vara mycket stark och leveransvolymerna förväntas öka något. Genomsnittspriset förväntas vara på samma nivå som under det gångna kvartalet.

Marknadssituationen för papper är fortsättningsvis svår. Leveransvolymerna för obestruket finpapper och bestruket papper förväntas under tredje kvartalet i stort sett hålla sig på samma nivå som under föregående kvartal. Det finns inga tecken på större prisändringar.

Under det tredje kvartalet genomförs omfattande planenliga årliga underhållsdriftstopp i fabriksintegraten i Husum och Kemi. Närmast på grund av dessa driftstopp förväntas rörelseresultatet exklusive poster av engångskaraktär för kartong- och pappersindustrin under det tredje kvartalet vara sämre än under årets andra kvartal.

På mjukpappersmarknaden förväntas efterfrågan förbli stabil på samtliga marknadsområden och öka framför allt i Ryssland.

Metsä Groups rörelseresultat exklusive poster av engångskaraktär förväntas under det tredje kvartalet 2013 försämras jämfört med årets andra kvartal. Detta beror på säsongvariationer, speciellt inom träproduktindustrin, samt på den allmänna ekonomiska konjunkturen.

Offentlighetsförfarande
Metsä Group tillämpar det offentlighetsförfarande som är möjligt enligt Finansinspektionens Standard 5.2b. Detta meddelande är en sammanfattning av Metsä Groups delårsrapport för januari–juni 2013. Delårsrapporten inklusive tabeller finns som bilaga i pdf-format till detta börsmeddelande och på Metsä Groups webbplats www.metsagroup.fi

METSÄ GROUP
Koncernkommunikation

Ytterligare information:
Vesa-Pekka Takala, ekonomidirektör, Metsä Group, tfn 010 465 4260
Reeta Kaukiainen, kommunikationsdirektör, Metsä Group, tfn 010 465 4541, 050 522 0924

Metsä Group är en ansvarsfull skogsindustrikoncern, vars produkter primärt tillverkas av förnybart och hållbart skött nordiskt trä. Metsä Group fokuserar på mjuk- och matlagningspapper, förpackningskartong, massa, träprodukter och virkesanskaffning och skogstjänster. De högkvalitativa produkterna kombinerar förnybar råvara, kundorientering, hållbar utveckling och innovation. Metsä Groups omsättning uppgick till 5,0 miljarder euro 2012 och koncernen sysselsätter cirka 11 500 personer. Koncernen är verksam i cirka 30 länder. Metsä Groups moderbolag är Metsäliitto Osuuskunta, som ägs av cirka 125 000 finska skogsägare.