Metsä Groups rörelseresultat exklusive poster av engångskaraktär 342 miljoner euro år 2013

Metsä Group pressmeddelande 6.2.2014

Resultat för år 2013
Omsättningen var 4 932 miljoner euro (2012: 5 001 miljoner euro).
– Rörelseresultatet exklusive poster av engångskaraktär var 342 miljoner euro (256). Rörelseresultatet inklusive poster av engångskaraktär var 334 miljoner euro (241).
Resultatet före skatt och exklusive poster av engångskaraktär var 232 miljoner euro (147). Resultatet före skatt och inklusive poster av engångskaraktär var 224 miljoner euro (133).
– Avkastningen på sysselsatt kapital exklusive poster av engångskaraktär var 9,1 procent (7,1).
– Kassaflödet från rörelsen var 488 miljoner euro (444).

Resultat för oktober–december 2013
Omsättningen var 1 217 miljoner euro (10–12/2012: 1 228 miljoner euro).
– Rörelseresultatet exklusive poster av engångskaraktär var 87 miljoner euro (71). Rörelseresultatet inklusive poster av engångskaraktär var 88 miljoner euro (77).
Resultatet före skatt och exklusive poster av engångskaraktär var 60 miljoner euro (42). Resultatet före skatt och inklusive poster av engångskaraktär var 61 miljoner euro (48).
– Avkastningen på sysselsatt kapital exklusive poster av engångskaraktär var 9,3 procent (7,3).

Händelser under sista kvartalet 2013
Försäljningen och produktionen av massa var fortsatt starka.
– Leveransvolymerna för kartong minskade från föregående kvartal, främst allt på grund av säsongsbetonade variationer. Leveransmängderna för papper var i stort sett på samma nivå som under föregående kvartal.
– Förhandlingarna om prishöjningar för falskartong i Europa slutfördes, och avtalspriserna stiger något under 2014.
– Metsä Wood lade ned förädlings- och distributionsenheten i Kaskö.
– Metsäliitto Osuuskunta undertecknade ett syndikerat låneavtal på 400 miljoner euro.

Händelser efter räkenskapsperioden
Metsäliitto Osuuskunta ökade sin ägarandel i Metsä Tissue genom ett aktieförvärv som genomfördes den 15 januari 2014. De förvärvade aktierna representerade totalt 6 procent av bolagets aktiekapital. Efter affären äger Metsäliitto Osuuskunta totalt 91 procent av Metsä Tissue.
– Metsä Groups moderbolag Metsäliitto Osuuskunta fyllde 80 år den 23 januari 2014.

”Koncernens rörelseresultat för hela året var klart bättre, medan omsättningen låg på samma nivå som föregående år. Under det gångna året har vi minskat vår nettoskuld, och soliditeten har förbättrats enligt de uppsatta målen. I det rådande marknadsläget kan vi även vara nöjda med avkastningen på sysselsatt kapital.

Vår strategi, som bygger på fokusering, fungerar bra. Som massa- och kartongproducent är vi utan tvekan i en internationellt ledande position. Våra starka produktmärken för mjuk- och matlagningspapper svarar bra mot den växande efterfrågan, och den vassare strategin för träproduktindustrin ger en stabil grund för affärsområdets framtid. Våra affärsverksamheter stöds av en effektiv virkesanskaffning, som garanterar jämn tillgång på råvara för våra produktionsanläggningar.

Metsä Group ser framtiden an med tillförsikt. Den förstklassiga råvara som anskaffas av ägarmedlemmarna, våra branschledande produktionsanläggningar, kompetent personal och ekologiska produkter är våra trumfkort även i fortsättningen.”

Koncernchef Kari Jordan, Metsä Group

Engångsposter - 17,2 - -9,2 -0,6
Rörelseresultat exkl. engångsposter 27,8 15,1 196,6 104,4 54,5
- % av omsättningen 1,8 1,7 15,0 5,2 5,4

Utsikter för den närmaste framtiden

År 2014 ligger virkesbeställningarna från Metsä Forests kunder på normal nivå. Efterfrågan på virke fortsätter att vara stabil för alla virkesslag.

Efterfrågan på träprodukter är fortsatt stabil inom ramen för den normala säsongsvariationen. Under första kvartalet förväntas marknaden för industriprodukter och sågade trävaror vara i stort sett i balans. Utsikten för byggandet och vidareförädling är dock utmanande i en stor del av huvudmarknaden.

Starten av nya bruk för produktion av kortfibermassa i Sydamerika och ökade produktionsvolymer under första halvåret har stor inverkan på massamarknaden. Å andra sidan stärks den positiva utvecklingen av den låga lagernivån hos barrmassaproducenterna, förseningen av projekten med tilläggskapacitet och de kinesiska investeringarna i produktionskapaciteten för mjukpapper och kartong. Den asiatiska marknadens betydelse för Metsä Fibre ökar.

Under första kvartalet 2014 förväntas leveransvolymerna för falskartong och vit kraftliner öka något. Metsä Board höjde priserna på falskartong i Europa under årets sista kvartal, men det finns inga tecken på några större ändringar i den genomsnittliga prisnivån för vit kraftliner i den närmaste framtiden.

Leveransvolymerna för obestruket finpapper och bestruket papper beräknas under första kvartalet 2014 i stort sett vara på samma nivå som under föregående kvartal. Några större ändringar i papperspriserna förväntas fortfarande inte.

Efterfrågan på mjuk- och matlagningspapper förväntas vara fortsatt gynnsam. Förändringar i energi- och råvarupriser påverkar dock kraftigt utvecklingen av bolagets rörelseresultat. Ökningen av dessa kostnader tillsammans med den lokala tillgången, kvaliteten och priset på returpapper innebär betydande utmaningar även för det nya året.

Metsä Groups rörelseresultat exklusive engångsposter förväntas bli något bättre under första kvartalet 2014 jämfört med sista kvartalet 2013.

Offentlighetsförfarande
Metsä Group har övergått till att tillämpa offentlighetsförfarandet som är möjligt enligt Finansinspektionens Standard 5.2.b. Detta meddelande är en sammanfattning av Metsä Groups bokslutskommuniké för år 2013. Bokslutskommunikén inklusive tabeller finns som bilaga i pdf-format till detta pressmeddelande och på koncernens webbplats www.metsagroup.fi

METSÄ GROUP
Koncernkommunikation

Mer information:
Vesa-Pekka Takala, ekonomidirektör, Metsä Group, tfn 010 465 4260
Reeta Kaukiainen, kommunikationsdirektör, Metsä Group, tfn 010 465 4541, 050 522 0924

Metsä Group är en ansvarsfull skogsindustrikoncern, vars produkter primärt tillverkas av förnybart och hållbart skött nordiskt trä. Metsä Group fokuserar på mjuk- och matlagningspapper, förpackningskartong, massa, träprodukter och virkesanskaffning och skogstjänster. De högkvalitativa produkterna kombinerar förnybar råvara, kundorientering, hållbar utveckling och innovation. Metsä Groups omsättning uppgick till 4,9 miljarder euro 2013 och koncernen sysselsätter cirka 11 000 personer. Koncernen är verksam i cirka 30 länder. Metsä Groups moderbolag är Metsäliitto Osuuskunta, som ägs av cirka 123 000 finska skogsägare.