• Metsä Group/

Metsä Groups rörelseresultat exklusive poster av engångskaraktär 52 miljoner euro i januari–mars

Metsä Group delårsrapport 1–3/2012, pressmeddelande 3.5.2012

Resultatet för det första kvartalet år 2012
– Omsättningen var 1 284 miljoner euro (1–3/2011: 1 403 miljoner euro).
– Rörelseresultatet exklusive poster av engångskaraktär var 52 miljoner euro (130). Rörelseresultatet inklusive poster av engångskaraktär var 44 miljoner euro (133).
– Resultatet före skatt och exklusive poster av engångskaraktär var 18 miljoner euro (86). Resultatet före skatt och inklusive poster av engångskaraktär var 10 miljoner euro (89).

Händelser under årets första kvartal
– Metsäliittokoncernen ändrade sitt namn till Metsä Group och förnyade sin företagsprofil. Träproduktindustrin är nu Metsä Wood, Metsä-Botnias namn har ändrats till Metsä Fibre och M-reals namn till Metsä Board. Metsä Tissues namn förblev oförändrat. Virkesanskaffning är verksam i Finland under namnet Metsäliitto Virkesanskaffning och internationellt under namnet Metsä Forest.
– Från och med årets början är den nya placeringsprodukten, Kapitalbonus, tillgänglig för Metsäliitto Osuuskuntas ägarmedlemmar.
– Olönsamma verksamheter vid Metsä Boards tyska pappersbruk i Gohrsmühle lades ner och bruket i Alizay i Frankrike stängdes.
– Metsä Board sålde affärsverksamheten Premium Paper vid bruket i Reflex till Hahnemühle FineArt GmbH.

Händelser efter rapportperioden
– Metsä Group kom överens om en affär, där det japanska företaget Itochu Corporation köper en ägarandel på 24,9 procent i Metsä Fibre. Affären beräknas vara slutförd inom de närmaste dagarna. Dessutom utnyttjade Metsäliitto Osuuskunta den 24.4.2012 sin köpoption på de aktier som UPM-Kymmene äger i Metsä Fibre. Priset på att köpoptionen på UPM:s ägarandel om 11,0 procent i Metsä Fibre utnyttjades var 150 miljoner euro.
– Metsä Board undertecknade i början av maj ett bindande syndikerat kreditavtal på sammanlagt 600 miljoner euro, som skall användas för refinansiering av det masskuldebrevslån på 500 miljoner euro som förfaller 1.4.2013.

”Vårt resultat för första kvartalet 2012 utvecklades enligt förväntningarna – både omsättningen och resultatet var bättre än under sista kvartalet 2011. Rörelseresultaten, framför allt för Metsä Board och Metsä Fibre, förbättrades tack vare ökade leveransvolymer och högre kapacitetsutnyttjande för kartong samt ökade försäljningsvolymer för massa. Den pågående osäkerheten inom världsekonomin påverkade dock resultatutvecklingen inom alla våra affärsverksamheter.

Metsä Boards strukturförändring som påbörjades 2005 och den strategiska granskningen av pappersverksamheten har till stora delar slutförts. Åtgärderna i anknytning till verksamheternas nedläggningar har framskridit enligt plan och inom den uppskattade kostnadsbudgeten. Bolaget är idag ett företag på en sundare grund med fokus på nyfiberkartong och resultaten blir synliga under de kommande kvartalen. Vår position som en av de ledande aktörerna på den globala massamarknaden stärks tack vare de ägartransaktioner som genomfördes i april.

Ändringen av Metsä Groups företagsidentitet har mottagits positivt på marknaden och den stärker koncernens konkurrenskraft. Tack vare vår fokuserade strategi kan vi rikta in våra utvecklingsinvesteringar på de områden där vi anser att de bästa tillväxtmöjligheterna finns. Vårt investeringsprogram för att förbättra produktiviteten och effektiviteten vid våra produktionsanläggningar fortsätter som planerat.”

Koncernchef Kari Jordan, Metsä Group

Engångsposter - - -2 10 -
Rörelseresultat exkl. engångsposter 6 4 43 5 10
- % av omsättningen 1,5 1,9 13,0 0,9 3,9

Utsikter för den närmaste tiden
I Finland fortsätter efterfrågan på stämplingsposter för sommaravverkning att vara bra, framför allt när det gäller stockdominerade förnyelseavverkningar och gallringsposter. Även efterfrågan på leveransvirke är bra.

Rörelseresultatet för träproduktindustri förväntas öka under andra kvartalet. Framför allt byggandet förväntas återhämta sig till följd av säsongsvariationer i efterfrågan.

Ökade leveransvolymer och den uppåtgående pristrenden under första kvartalet skapar en bra grund för massaverksamheten under de kommande månaderna, om inget negativt inträffar i det allmänna ekonomiska läget.

Orderstocken för kartong har normaliserats och utnyttjandegraderna har klart förbättrats från nivån vid årsskiftet. Leveransvolymerna för kartong beräknas öka under andra kvartalet jämfört med första kvartalet. Några större ändringar i prisnivån på kartong förväntas inte under de närmaste månaderna.

Leveransvolymerna för pappersprodukter förväntas inte ändra sig i väsentlig grad under andra kvartalet. Priset på obestruket finpapper beräknas öka något och prisnivån för bestruket papper förväntas i genomsnitt hålla sig stabil.

Efterfrågan på mjuk- och matlagningspapper förväntas öka i måttlig takt. Ökad försäljning eftersträvas med hjälp av produktnyheter. De höga energi- och råvarupriserna kommer även i fortsättningen att innebära utmaningar för bolagets resultatutveckling. Huvudmålen under innevarande år är att öka omsättningen för de egna produktmärkena, öka kassaflödet och förbättra rörelseresultatet.

Metsä Groups rörelseresultat exklusive poster av engångskaraktär förväntas bli bättre under det andra kvartalet 2012 jämfört med det första kvartalet.

Offentlighetsförfarande
Metsä Group tillämpar det offentlighetsförfarande som är möjligt enligt Finansinspektionens Standard 5.2b. Detta meddelande är en sammanfattning av Metsä Groups delårsrapport för januari–september 2012. Delårsrapporten inklusive tabeller finns som bilaga i pdf-format till detta börsmeddelande och på Metsä Groups webbplats www.metsagroup.fi.

METSÄ GROUP
Koncernkommunikation

Ytterligare information:
Vesa-Pekka Takala, ekonomidirektör, Metsä Group, tfn 010 465 4260
Reeta Kaukiainen, kommunikationsdirektör, Metsä Group, tfn 010 465 4541, 050 522 0924

Metsä Group är en ansvarsfull skogsindustrikoncern, vars produkter är starkt närvarande i människors vardag och vilka främjar välbefinnande på ett hållbart sätt. Förnybart nordiskt virke och träfiber är råvara till Metsä Groups topprodukter. Våra affärsområden är mjuk- och matlagningspapper, kartong, massa och papper, träprodukter samt virkesanskaffning. Metsä Groups omsättning uppgick 2011 till 5,3 miljarder euro och koncernen sysselsätter cirka 12 500 personer. Koncernen är verksam i cirka 30 länder.