Metsä Groups tjänst Metsäverkko har förnyats

Metsä Group pressmeddelande 20.8.2020

Den nya Metsäverkko är snabbare än tidigare och dessutom har den tydligare layout och är lättare att använda. Utgångspunkten för förnyelsen har varit de önskemål och den respons som användarna har lämnat.

”Vi har haft som mål att sakerna ska bli klara med en blick i Metsäverkko och att det ska vara lätt att uppfatta också stora helheter då de framställs tydligt”, berättar chefen för skogsdata och elektroniska tjänster Tomi Lankinen.

Metsäverkko är Metsä Groups kostnadsfria webbtjänst för sina ägarmedlemmar för administration av skogsegendomen. En del egenskaper är tillgängliga för alla skogsägare.

”För skogsägare som redan använder Metsäverkko visar sig förnyelsen som en ny layout. Framför allt är dock förnyade Metsäverkko snabbare och klarare att använda. Metsäverkko fungerar också smidigare än tidigare mobilt”, säger Lankinen.

”För oss som gör Metsäverkko innebär förnyelsen att vi framledes kan utveckla nya tjänster för våra ägarmedlemmar ännu smidigare än tidigare.”

Anmälningar och fastighetsboken nya funktioner

Metsäverkko har fått nya funktioner som underlättar användning, så som ingångssidans Anmälningar. Där ser man genast om det finns händelser som kräver att skogsägaren reagerar.

Layouten för mätbesked och anbud har förenhetligats så att det är lättare att jämföra dem med varandra. Virkesaffärer och skogsvårdsarbeten som är på hälft finns förtecknade under fliken Öppna affärer. Det är enkelt att betrakta dem, då det öppnar sig ett nytt fönster för varje affär, där det finns ett sammandrag av affärens situation.

Fastighetsboken är en helt ny funktion. I den kan man betrakta skogsegendomens värde och kassaflöde utgående från skogsdata i Metsäverkko. Kassaflödet består av förverkligade samt uppskattade framtida inkomster och utgifter. I verktyget kan man betrakta uppgifter på olika fastigheter och med olika tidshorisonter.

Metsä Groups ägarmedlemmar kan också förvalta sina andelsplaceringar och sköta sin skattebokföring i Metsäverkko. Man loggar in i Metsäverkko med mobil-ID eller nätbankskoder.

Från Metsäverkkos ingångssida på adressen www.metsaverkko.fi kommer man till en testversion där vem som helst kan bekanta sig med tjänsten.

Tilläggsuppgifter:

Tomi Lankinen, chef för skogsdata och elektroniska tjänster, tfn. 040 672 0974

Juho Rantala, direktör för medlemstjänster, tfn. 040 143 6347

Krista Kimmo, kommunikationschef, tfn. 050 526 4911

Metsä Forest

www.metsaforest.com

Metsä Forest är marknadsledaren inom virkeshandel och skogsenergi i Finland. Företaget ansvarar för Metsä Groups virkesanskaffning och erbjuder ägarmedlemmarna i moderbolaget, Metsäliitto Cooperative, omfattande tjänster inom virkeshandel och naturvård. Till Metsäliitto Cooperative hör cirka 100 000 skogsägare som äger närmare hälften av den privatägda skogsarealen i Finland.

2019 uppgick Metsä Forests försäljning till 2,0 miljarder euro och antalet anställda var cirka 840.