Metsäliitto fortsätter med långsiktig räntepolicy

Metsäliittokoncernen pressmeddelande 5.5.2011

Fullmäktige för Metsäliitto Osuuskunta beslutade vid sin ordinarie stämma den 4 maj 2011 om räntorna som betalas på medlemmarnas andelsinsatser. Metsäliitto fortsätter med långsiktig räntepolicy. Utifrån resultatet för år 2010 betalar man till medlemmarna 5,5 procent (5,5) ränta på insatserna i stadgeenligt andelskapitalet samt 5,0 procent (5,0) på A-tilläggsandelarna och 4,5 (4,5) procent på B- och C-tilläggsandelarna.

Andelsräntan utbetalas till medlemmarna den 9 maj 2011. För år 2010 betalas sammanlagt 35,3 miljoner euro (35,6) i andelsränta.

Fullmäktige fastställde också bokslutet för år 2010 och beviljade ansvarsfrihet för medlemmarna i förvaltningsrådet och styrelsen samt för verkställande direktören.

Av de förvaltningsrådsmedlemmar som stod i tur att avgå omvaldes landsbygdssekreterare Eero Ekman från Pemar, skogsbruksföretagare Teuvo Hatva från Kajana, agrolog Ville Hirvonen från Rääkkylä, jordbrukare Antti Isotalo från Alahärmä, verksamhetsledare Risto Junttila från Kemijärvi, projektkoordinator Airi Kulmala från Nousis, forstmästare Hans-Erik Lindqvist från Närpes, jordbrukare Juha Paajanen från Punkaharju och jordbrukare Martti Palojärvi från Vichtis.

Diplomingenjör, ekonom Aarre Kilpinen från Helsingfors valdes in i förvaltningsrådet i stället för brigadgeneral Pentti Airio och jordbrukare Johan Björkenheim från Storkyro valdes in i stället för sockenråd Antti Jaakkola.

På sitt konstituerande möte valde förvaltningsrådet till ordförande agronom Hannu Järvinen och till vice ordförande jordbrukare Juha Paajanen.

Mer information:
Direktör för medlemstjänster Juha Jumppanen, Metsäliittokoncernen, tfn 050 384 4804
Kommunikationsdirektör Anne-Mari Achrén, Metsäliittokoncernen, tfn 010 465 4541