Metsä tissue har förbundit sig att förvärva majoriteten i polska mjukpappersföretaget zpk

[REMOVED GRAPHICS]METSÄ TISSUE HAR FÖRBUNDIT SIG ATT FÖRVÄRVA MAJORITETEN I POLSKA MJUKPAPPERSFÖRETAGET ZPK Metsä Tissue Oyj har förbundit sig att förvärva en andel på 25,5 procent i det polska mjukpappersbolaget Zaklady Papiernicze w Krapkowicach S.A. (ZPK). Värdet på affären uppgår till 1,3 miljoner euro. Köpeskillingen baserar sig på det skuldfria värdet på hela ZPK (100 %), som är cirka 10 miljoner euro. Förvärvet av aktierna genomförs i två faser. Den första fasen genomfördes 8.5.2002 när Metsä Tissue undertecknade ett avtal om förvärv av en aktiepost på 15,6 procent. Den andra fasen, dvs. förvärvet av en post på 9,9 procent, genomförs när Polens inrikesministerium beviljat tillstånd till transaktionen. Tillståndet väntas under 2002. Polens konkurrensmyndigheter har redan godkänt hela företagsförvärvet. Efter att Polens inrikesministerium beviljat tillståndet ökar Metsä Tissues andel av aktierna och rösterna i ZPK till 50,3 procent och ZPK blir ett dotterbolag till Metsä Tissue. Metsä Tissue avser att utveckla effektiviteten inom produktionen och kvaliteten på produkterna såväl på ZPK:s fabrik, som ligger i södra Polen, samt på sin egen fabrik nära Warszawa. ZPK gick med förlust 2001. Företagsförvärvet har ingen väsentlig inverkan på Metsä Tissues resultat per aktie 2002. Metsä Tissues långsiktiga mål är att bli marknadsledande i Polen. För närvarande är bolagets marknadsandel i Polen 10 procent. När ZPK blir ett dotterbolag till Metsä Tissue, ökar bolagets marknadsandel på konsumentmarknaden i Polen till cirka 20 procent. Metsä Tissues ledande varumärke på den polska konsumentmarknaden är Mola. METSÄ TISSUE OYJ Hannu Anttila President and Chief Executive Officer Ytterligare information: Hannu Anttila, President and CEO, tfn + 358 10 469 4959, mobiltfn +358 50 2398 eller Timo Suuriniemi, CFO, tfn +358 10 469 4580, mobiltfn +358 50 560 8271. DISTRIBUTION HEX/Helsingfors Börs Centrala medier ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/05/13/20020513BIT00050/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/05/13/20020513BIT00050/wkr0002.pdf