Metsä Tissue förvärvar aktiemajoriteten i det polska förädlaren av mjukpappersprodukter Krapex

METSÄ TISSUE FÖRVÄRVAR AKTIEMAJORITETEN I DEt POLSKA FÖRÄDLAREN AV MJUKPAPPERSPRODUKTER KRAPEX Metsä Tissue Oyj har ingått avtal om förvärv av 38 procent av aktierna i Krapex Sp.zoo, ett polskt bolag som förädlar mjukpappersprodukter. Köpesumman är 0,8 miljoner euro. Köpesumman för aktieförvärvet bygger på det skuldfria värdet på hela Krapex (100 procent), som uppgår till omkring 3 miljoner euro. Affären är beroende av Due Diligence-processens utslag och förutsätter tillstånd från konkurrensmyndigheterna och inrikesministeriet i Polen. Myndigheternas tillstånd väntas i början av 2003. Om dessa krav blir uppfyllda stiger Metsä Tissues andel av aktierna och röstetalet i Krapex till 85 procent. Krapex ligger i södra Polen i staden Krapkowice, omedelbart invid bolaget ZPK som Metsä Tissue förvärvade i oktober 2002. Fabriken förädlar toalettpapper samt pappershanddukar och industridukar till storkonsumenter. Krapex omsättning 2001 uppgick till cirka 10 miljoner euro och resultatet var positivt. Om företagsförvärvet genomförs har det en svagt positiv inverkan på Metsä Tissues vinst per aktie för 2003. Metsä Tissues mål är att bli marknadsledande i Polen. Bolagets mjukpappersverksamhet i Polen håller på att utvidgas. Affärsverksamheten i Polen bygger för närvarande på en fabrik nära Warzsawa och en fabrik i Krapkowice (ZPK) som förvärvats under 2002. För närvarande är Metsä Tissues produktionskapacitet i Polen 45 000 ton mjukpappersprodukter om året. Metsä Tissues ledande varumärken för storkonsumenter i Polen är Katrin och Saga. Krapex är marknadsledande på storkonsumentmarknaden i Polen och om förvärvet genomförs blir Metsä Tissue landets största tillverkare av storkonsumentprodukter. Om förvärvet förverkligas överskrider den totala marknadsandelen för Metsä Tissues Away-from-Home- och Consumer- verksamheter 20 procent, vilket innebär att Metsä Tissue blir Polens största leverantör av förädlade mjukpappersprodukter. METSÄ TISSUE OYJ Hannu Anttila verkställande direktör Ytterligare information: VD Hannu Anttila, tfn +358 10 469 4959, mobiltfn +358 50 2398 och ekonomidirektör Timo Suuriniemi, tfn +358 10 469 4580, mobiltfn +358 50 560 8271. Distribution: HEX/Helsingfors Börs, Centrala medier ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/12/17/20021217BIT00160/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/12/17/20021217BIT00160/wkr0002.pdf