Metsä Tissue gjorde åter vinst. I januari - mars var vinsten före extraordinära poster 2,1 miljoner euro

METSÄ TISSUE GJORDE ÅTER VINST. I JANUARI - MARS VAR VINSTEN FÖRE EXTRAORDINÄRA POSTER 2,1 MILJONER EURO (FÖRLUST 5,4 MILJONER EURO ÅRET INNAN) · I januari - mars 2001 omsatte Metsä Tissue koncernen 162,3 miljoner euro (147,5). · Rörelsevinsten var 4,4 miljoner euro (rörelseförlust 3,3). · Vinsten före extraordinära poster var 2,1 miljoner euro (förlust 5,4). · Soliditeten var 25,7 procent (24,9 i slutet av 2000). · Vinsten/aktie var 0,02 euro (förlust 0,18). · Europeiska gemenskapens konkurrensmyndigheter fattade i januari ett beslut som hindrade den försäljning av Metsä Tissues aktier till SCA som M-real och SCA avtalat om. Metsä Tissue fortsätter som börsbolag. · Koncernen räknar med att lönsamheten ytterligare förbättras under 2001 och att man på årsnivå kommer att göra en klar vinst. Omsättning och resultat I januari - mars omsatte Metsä Tissue 162,3 (147,5) miljoner euro. Omsättningen ökade med 10 procent jämfört med motsvarande period året innan. Rörelsevinsten var 4,4 miljoner euro, det vill säga 2,7 procent av omsättningen (rörelseförlusten 3,3 miljoner euro, 2,2 procent). Det förbättrade resultatet är en följd av att de prishöjningar som genomförts under rapporteringsperioden så gott som helt kompenserat de betydande prisstegringar på primära råämnen som började under andra hälften av 1999 och fortsatte under 2000. Priserna på råämnen har börjat sjunka långsamt, men ligger fortfarande över genomsnittet för 2000. Produktionen har fungerat störningsfritt och de investerings- och utvecklingsprogram som genomförts under de två senaste åren börjar ha en positiv effekt på resultatet. Vinsten före extraordinära poster var 2,1 (förlust 5,4) miljoner euro. Vinsten efter skatter och minoritetsandelen var 0,5 (förlust 5,5) miljoner euro. De direkta skatterna, då förändringen i latent skatteskuld beaktats, var 1,6 miljoner euro. I detta ingår 0,5 miljoner euro skatter för föregående räkenskapsperiod. Rapporteringsperiodens viktigaste händelser EU-kommissionens beslut 31.01.2001 hindrade försäljning av M-reals aktiemajoritet i Metsä Tissue till svenska SCA. Metsä Tissues verksamhet fortsätter som börsbolag och de sanerings- och utvecklingsåtgärder som fördröjts på grund av processen med företagsaffären, som pågick under nästan hela 2000, har inletts. Nyckeltal Vinsten/aktie var 0,02 euro (förlust 0,18). Avkastningen på sysselsatt kapital var 4,9 (-3,6) procent. Avkastningen på eget kapital var 1,7 (-15,9) procent. Soliditeten var 25,7 procent (24,9 procent 31.12.2000). Nettoskuldsättningsgraden (gearing) var 193,8 procent (198,8 procent 31.12.2000). Finansiering och likviditet Under rapporteringsperioden var koncernens likviditet bra. I slutet av mars uppgick de likvida medlen till 14,3 miljoner euro (19,4 miljoner euro 31.12.2000). Dessutom hade koncernen tillgång till oanvända, men framförhandlade finansieringsavtal för 24,7 miljoner euro (14,5 miljoner euro 31.12.2000). Av dem är 20,2 miljoner euro bindande och 4,5 miljoner icke bindande. De räntebärande skulderna uppgick till 231,7 miljoner euro (239,2 miljoner euro 31.12.2000). Kassaflödet från affärsverksamheten före investeringar var 8,6 (-5,5) miljoner euro och investeringarna 2,2 (5,4) miljoner euro. Det negativa finansnettot var 2,3 miljoner euro, vilket utgör 1,4 procent av omsättningen. Aktier och aktieägare I januari - mars låg Metsä Tissue Oyj:s aktiekurs som högst på 12,00 euro och som lägst på 7,29 euro. Medelkursen var 9,74 euro. Den 22.03.2001 var aktiekursen 8,80 euro. Efter det gjordes inga affärer med Metsä Tissues aktier på Helsingfors Börs i mars. I januari - mars omsattes Metsä Tissues aktier för 0,3 miljoner euro och av det totala antalet aktier omsattes 0,1 procent. Den 30.03.2001 var marknadsvärdet på bolagets aktier 264,0 miljoner euro. I slutet av rapporteringsperioden hade Metsä Tissue 1 487 registrerade aktieägare. M-real Oyj äger 65,58 procent av aktiekapitalet. Det utländska innehavet är 25,3 procent. Affärsområdesöversikter Bolagets affärsområden är: Consumer, Away-from-Home och Övrig verksamhet. Table Top-verksamheten är ett separat produktområde inom affärsområdena Consumer och Away-from-Home. Efterfrågan på mjukpappersprodukter var fortfarande stabil. Priset på produkterna har höjts så att prishöjningarna nästan kompenserar prishöjningarna på råämnen under 1999 och 2000. Under rapporteringsperioden har priserna i dollar på de primära råämnena sjunkit något, men på grund av den svaga växelkursen för euro i förhållande till dollar var inköpspriserna för råämnen fortfarande höga i lokal valuta. Affärsområdet Consumer gjorde en rörelsevinst på 2,3 (rörelseförlust 3,0) miljoner euro. Omsättningen ökade med 11,7 procent till 87,5 (78,3) miljoner euro. Merparten av omsättningsökningen härrör sig ur prishöjningarna. I både Norden och Centraleuropa låg försäljningen av förädlat mjukpapper på samma nivå som året innan. I de nordiska länderna är målet att ytterligare befästa de egna varumärkenas ställning. I Centraleuropa strävar man efter att fördjupa samarbetet mellan kunderna och Metsä Tissue samt befästa sin ställning på marknaden. Försäljningen av Table Top produkter för dukning sjönk något från i fjol på grund av inskränkningar i sortimentet. Enligt uppskattning är minskningen i försäljningsvolym tillfällig. Affärsområdet Away-from-Home gjorde en rörelsevinst på 1,6 (0,2) miljoner euro. Omsättningen ökade med 12,7 procent till 44,1 (39,1) miljoner euro. Volymen sålda produkter ligger på samma nivå som året innan. Tillväxten härrör främst ur prishöjningarna. Satsningarna på konceptet Katrin "Less is More" och ett mera intimt samarbete med kunderna fortsätter allt mera intensivt. Den Övriga verksamheten gjorde en rörelsevinst på 0,9 (rörelseförlust 0,3) miljoner euro. Omsättningen var 31,6 (32,9) miljoner euro. Till övrig verksamhet hör produktområdet Baking and Cooking samt försäljningen av mjukråpapper. I produktområdet Baking and Cooking har den egna konverteringens andel av försäljningen ökat och försäljningen som helhet utvecklats positivt jämfört med året innan. Försäljningsvolymerna för mjukråpapper var mindre än året innan. Investeringar Rapporteringsperiodens bruttoinvesteringar var 2,2 (5,4) miljoner euro och främst inriktade på höjning av konverteringsgraden och rationaliseringsprojekt. Bolagsstämma Den ordinarie bolagsstämman 13.3.2001 beslöt att styrelsen består av sju personer. Som styrelsemedlemmar fortsätter Antti Oksanen, Arimo Uusitalo, Ari Heiniö, Jussi Länsiö, Curt Lindbom och Jorma Vaajoki. Jouko M. Jaakkola invaldes som ny styrelsemedlem. Bolagsstämman beslöt att Metsä Tissue Oyj inte delar ut någon vinst för 2000, eftersom koncernen inte har utdelningsbara medel enligt det fastställda bokslutet per 31.12.2000. Personal Under rapporteringsperioden hade Metsä Tissue koncernen i genomsnitt 2964 (3239) anställda. I slutet av mars var antalet anställda 2942 (3196) personer. Framtidsutsikter Metsä Tissues verksamhet fortsätter som börsbolag och de sanerings- och utvecklingsåtgärder som fördröjdes på grund av den process med företagsaffären som pågick under nästan hela 2000 har inletts Man har så gott som helt lyckats kompensera höjningarna av priserna på de primära råämnena med höjningar av försäljningspriserna. Priserna på råämnen beräknas inte stiga under den närmaste framtiden. I produktionen koncentrerar bolaget sig på förbättring av kostnadseffektiviteten och höjning av kapacitetsutnyttjandet. I fjol stördes verksamheten av strejken inom Finlands pappersindustri, relativt stora investeringsprogram och den process med företagsaffären som pågick under nästan hela året. I år finns inte dessa störande element. Koncernen beräknar att lönsamheten ytterligare förbättras under 2001 och att man gör en klar vinst för hela året. Siffrorna i den här bulletinen är oreviderade. Esbo den 25 april 2001 STYRELSEN Bilagor Resultat- och balansräkning Nyckeltal Utveckling kvartalsvis Närmare upplysningar Verkställande direktör Hannu Anttila Tfn 01046 94959, mobil 050 2398 Ekonomidirektör Mikko Hietanen Tfn 01046 94595, mobil 050 558 1280 Delårsrapporten för Metsä Tissue Oyj för perioden januari - juni publiceras onsdagen den 1 augusti 2001. Delårsrapporten, årsredovisningen för 2000, bolagets börsbulletiner och övrig ekonomisk information finns även tillgängliga på Internet, adress www.metsatissue.com. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/04/26/20010426BIT00040/bit0002.doc Hela rapporten http://www.bit.se/bitonline/2001/04/26/20010426BIT00040/bit0002.pdf Hela rapporten