Metsä Tissue ökar sitt ägande i polska mjukpappersföretaget ZPK med 25,5 procent

METSÄ tISSUE ÖKAR SITT ÄGANDE I POLSKA MJUKPAPPERSFÖRETAGET ZPK MED 25,5 PROCENT Metsä Tissue Corp. har ingått ett intentionsavtal om att köpa en 25,5 procents aktieandel av det polska mjukpappersföretaget Zaklady Papiernicze w Krapkowicach S.A. (ZPK). Köpesumman uppgår till 1,3 miljoner euro. Köpeskillingen bygger på det skuldfria värdet på hela ZPK (100%), som uppgår till cirka 10 miljoner euro. Huruvida köpet genomförs beror på resultatet av en Due Diligence -process och på polska myndigheters godkännande. Myndigheternas godkännande torde fås under år 2002. Om ovan nämnda villkor uppfylls överstiger Metsä Tissues andel av ZPK:s aktier och röster 50 procent. ZPK finns i Krapkowice i södra Polen. Fabrikens produktionskapacitet är 25 000 ton per år. I fabriken finns två mjukpappersmaskiner, en modern avsvärtningsanläggning och konverteringslinjer. ZPK hade år 2001 ett förlustresultat. Metsä Tissues mjukpappersverksamhet ökar i Polen. Affärsverksamheten i Polen baserar sig för närvarande på en fabrik nära Warsava, vars produktionskapacitet är 20 000 ton per år. Metsä Tissues ledande konsumentvarumärke i Polen är Mola. Företagets långsiktiga mål är att bli marknadsledare i Polen. Ovan nämnda företagsköp stöder på ett betydande sätt detta mål. För tillfället är Metsä Tissues marknadsandel i Polen knappt 10 procent. Om företagsköpet genomförs, stiger andelen på konsumentmarknaden till cirka 20 procent. Företagsköpet har ingen väsentlig betydelse för Metsä Tissues resultat per aktie år 2002. METSÄ TISSUE CORP. Ytterligare information: President and CEO Hannu Anttila, tel. +358 1046 94959, +358 50 2398 eller tf. CFO Timo Suuriniemi, tel. +358 1046 94580, +358 50 560 8271 DISTRIBUTION Metsä Tissues verksamhetsställen Metsäliitto-Yhtymäs anställda i Tapiola HEX/Helsingfors Börs Centrala medier ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/03/15/20020315BIT00020/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/03/15/20020315BIT00020/wkr0002.pdf