Blueprint Robotics tycker att prefabricerat byggande är bättre

Blueprint Robotics producerar prefabricerade anpassade träelement för bostadsbyggande. Alla element innehåller Kerto® LVL-produkter (laminated veneer lumber) från Metsä Wood. Båda företagen anser att prefabricerat träbyggande kan göra byggandet snabbt, lätt och grönt.

Blueprint Robotics har hämtat tekniken för prefabricerat träbyggande från Europa till USA. Företaget bygger både unika radhus och flerfamiljsbostäder. Elementen tillverkas i Blueprint Robotics fabrik och transporteras sedan till byggplatsen och monteras på grunden. Användningen av Kerto LVL gör både produktionen, transporten och installationen av modulerna snabbare och minskar kostnaderna jämfört med vid traditionellt prefabricerat byggande.

Samarbete ger effektivare produktion

Blueprint Robotics och Metsä Wood har ett nära samarbete för att göra byggandet mer effektivt. Båda parter har ända sedan starten ansträngt sig för att förstå varandras verksamheter och hitta ömsesidiga fördelar.

”Metsä Wood kunde snabbt producera Kerto LVL i en annan storlek än den vanliga, vilket minskade våra arbets- och materialkostnader väsentligt”, säger Karim Sahyoun, grundare och chef för Blueprint Robotics. ”Eftersom vi får LVL-balkar i skräddarsydda storlekar skapas mindre avfall och vår robotiserade produktion har blivit snabbare.”

Sahyoun berömmer också LVL-kvaliteten. Kerto LVL-balkar är lätta att såga och spika fast eftersom de är så jämntjocka. Materialet är också dimensionsstabilt, så du kan vara säker på att de prefabricerade elementen passar ihop väl på plats. Högre kvalitet, ökad effektivitet och större frihet när det gäller design är några fördelar med att använda Kerto LVL-produkter.

Kerto LVL ger starka konstruktioner

Kerto LVL-balkarna ger Blueprint Robotics olika hus det stöd som behövs för konstruktionen. De ger hög styrka i relation till vikten, böjs inte lika lätt och är helt enkelt starkare. Den ökade styvheten tillåter längre spännvidder med minimal nedböjning.

”Vi kräver mycket av våra partner och Metsä Wood har levt upp till våra förväntningar. Förutom kvaliteten och möjligheten att skräddarsy storlekarna på LVL-balkarna, uppskattar vi Metsä Woods miljövänliga inställning”, avslutar Sahyoun.

Läs mer om Blueprint Robotics process för prefabricerat byggande.

Bilder: https://databank.metsagroup.com/l/G_mSN_jF8rVq

För mer information kontakta:
Viivi Kylämä, Marketing Manager, Metsä Wood, mobile: +358 40 820 9850, viivi.kylama@metsagroup.com

www.metsawood.se

Metsä Wood erbjuder miljövänliga träprodukter av hög kvalitet för byggbranschen, industrin och distributionspartnerna. Produkterna tillverkas av högklassig och förnybar nordisk träråvara. Vår omsättning 2017 var 0,5 miljarder euro och vi sysselsätter cirka 1 400 personer. Metsä Wood hör till Metsä Group.