• Metsä Group/

Granplywood som du aldrig har sett den tidigare – konstnärlig touch lyfter fram mervärdet i Metsä Woods produkter Easy on Site

Metsä Wood tog kreativiteten till hjälp för att dramatisera mervärdet hos granplywood. Bildserien och videon vänder sig till kärnmålgruppen inköpare av byggmaterial men erbjuder också en estetisk upplevelse åt alla som njuter av träets skönhet.

Inom byggbranschen kan val av rätt material bidra till att undvika onödiga arbetsmoment och väder- eller säkerhetsrelaterade problem som lätt kan kullkasta projekt.

Granplywood för alla slags byggen

Metsä Woods granplywood har utvecklats som ett svar på dessa utmaningar samtidigt som det ger maximal lönsamhet. Skivorna är lätta och enkla att installera och arbeta med. De passar utmärkt för väggar, golv och tak. De speciella ytbehandlingarna och panelernas finish ökar motståndskraften mot väder och vind, fukt och mögel och förbättrar samtidigt brandsäkerheten. Produkten är också miljövänlig, eftersom den är framställd av högkvalitativ råvara – 100 procent spårbar träråvara från hållbart skötta, nordisk skogar.

För att förmedla granplywoodens mervärde ”Easy on site” på ett insiktsfullt sätt tog Metsä Wood kontakt med det prisbelönta designteamet hasan & partners och produktionsbolaget Duotone. Resultatet av samarbetet blev att presentationen av granplywoodens utseende och fördelar tog formen av en konstutställning.

”Granplywood är en traditionell produkt, men med innovativa ytbeläggningar har den fördelar som kan kännas överraskande. Vi ville kommunicera dessa fördelar på ett oväntat sätt genom att lyfta fram produktens skönhet”, säger Mikko Saavalainen, SVP, Business Development på Metsä Wood.

Industriell behöver inte betyda tråkig

Den bärande kreativa idén med videon och bildserien öppnar ögonen men begränsas inte av förutfattade meningar om vad ordet industriell står för när det gäller visuell kommunikation. Direktör Carl Bergman från Duotone uttrycker sin uppskattning över att Metsä Wood och teamet från hasan & partners vågat undersöka nya uttryckssätt.

”Att se på välbekanta föremål ur ett nytt perspektiv är något jag tycker är både värdefullt och mycket spännande. När vi är vana vid att se saker och ting runt oss hela tiden är det många gånger lätt att missa deras inneboende egenskaper. När jag tog mig tid att verkligen studera plywooden märkte jag att den är riktigt vacker, och jag försökte tänka efter hur vi skulle uppfatta plywood om vi fick syn på den första gången.”

På byggarbetsplatser är konstruktioner av plywood ofta bland det första som kommer upp, och den kreativa utformningen reflekterar det. Enskilda delar dyker långsamt upp ur mörkret och ger en speciell form åt det utrymme där de finns.

”Vad vi egentligen ville var att fira denna överallt förekommande industriella produkt. Sätta den i strålkastarljuset och låta den berätta sin egen historia genom att skapa och sedan bryta upp intrikata bokstavsformer”, avslutar Bergman.

Se videon Easy on site och upplev granplywoodprodukter så som du aldrig har sett dem tidigare.

Bilder och video för nedladdning: https://databank.metsagroup.com/l/dzvNPXwpZqzN

För mer information kontakta:

Viivi Kylämä, Marketing Manager, Metsä Wood
tel: +358 40 820 9850, viivi.kylama@metsagroup.com

www.metsawood.se

Metsä Wood är en av Europas ledande tillverkare av förädlade träprodukter. Vi åtar oss att betjäna kunder inom tre segment: byggande, industri och distribution. Våra huvudprodukter är Kerto® LVL, plywood och andra träprodukter. Vi säljer även nordiska sågvaror som producerats av Metsä Fibre.

Under 2018 uppgick Metsä Woods omsättning till 0,4 miljarder euro och företaget sysselsätter cirka 1 500 personer. Metsä Wood ingår i Metsä Group.

Följ Metsä Wood: Facebook | LinkedIn | Twitter | Instagram | Pinterest