Metsä Group gjorde Finlands första elektroniska virkesaffär

Metsä Group pressmeddelande 3.6.2015

Den 2 juni gjorde skogsägare Jussi Salomäki och Metsä Group Finlands och veterligen också världens första elektroniska virkesaffär.

Den första elektroniska virkesaffären gjordes 2.6. i Helsingfors. Genom virkesaffären sålde skogsägare Jussi Salomäki från Padasjoki cirka tusen kubikmeter virke till Metsä Group. Affären omfattar både gallring och slutavverkning. Samtidigt köpte Salomäki markberedning och plantering av slutavverkningsobjektet till våren 2016 samt förröjning av gallringsposten.

Affären gjordes i Metsä Groups förnyade tjänst metsaverkko.fi. Jussi Salomäki godkände ett anbud på affären med hjälp av sina nätbankskoder.

”Äntligen kan man på ett pålitligt sätt göra virkesaffärer på nätet. Då man numera får beståndsuppgifterna direkt från systemet, så blir det mera tid över för utvecklande av skogsbruket. Metsäverkkos mobiltillämpning i smarttelefonen gör också beslutsfattandet snabbare, när man kan beställa skogsvårdsarbeten direkt i fält”, säger Salomäki som har skogsbruksföretagandet som bisyssla.

Då en skogsägare begär anbud på en virkesaffär i Metsäverkko, besöker skogsägarens utsedda skogsexpert objektet i skogen och tar kontakt inom en vecka efter att begäran om anbud har lämnats. Alla dokument i anslutning till affären sparas också i tjänsten.

Metsäverkko har utvecklats i samarbete med skogsägarna. Salomäki har deltagit i utvecklingsarbetet.

”Det är fråga om en betydande öppning för virkeshandel och skogsvårdstjänster till och med i ett globalt perspektiv. Elektronisk handel är bekant från detaljhandeln. Vi vill erbjuda våra kunder ett enkelt sätt att sköta skogsärenden oberoende av tid och plats”, säger direktör för medlemstjänster Juha Jumppanen från Metsä Group.

Allt flera skogsägare bor på långt avstånd från sin skog eller äger skog på flera orter. Metsäverkko underlättar skötseln av skogsegendomen särskilt för sådana skogsägare. Tjänsten underlättar också skötseln av gemensamt ägda skogar. Den elektroniska virkeshandeln med Metsä Group är tills vidare möjlig enbart för Metsäliitto Osuuskuntas medlemmar.

Fotografier för mediernas bruk kan laddas ned här.

Koncernkommunikation

Tilläggsuppgifter:
Juha Jumppanen, direktör för medlemstjänster, Metsä Group, tfn 050 3844 808
Jussi Salomäki, skogsägare, tfn 040 864 3330
Krista Kimmo, kommunikationschef, Metsä Group, tfn 050 526 4911

Metsä Group är en ansvarsfull skogsindustrikoncern, vars huvudråvara är förnybart nordligt trä som odlas på ett hållbart sätt. Metsä Group koncentrerar sig på mjuk- och matlagningspapper, förpackningskartong, massa, träprodukter samt virkesanskaffning och skogstjänster. Koncernens högklassiga produkter kombinerar förnybar råvara, kundorientering, hållbar utveckling och innovativitet. Metsä Groups omsättning uppgick 2014 till 5,0 miljarder euro och koncernen sysselsätter cirka 10 500 personer. Koncernen är verksam i cirka 30 länder. Andelslaget Metsäliitto Osuuskunta är Metsä Groups moderbolag. Andelslaget ägs av cirka 122 000 finländska skogsägare.