Metsäliitto Osuuskuntas goda räntepolicy fortsätter

Metsä Group pressmeddelande 8.5.2013

Fullmäktige för Metsäliitto Osuuskunta beslutade vid sin ordinarie stämma den 7 maj 2013 om räntorna som betalas på medlemmarnas andelsinsatser. Metsäliitto Osuuskunta fortsätter med långsiktig räntepolicy. Utifrån resultatet för år 2012 betalar man till medlemmarna 5,5 procent (5,5) ränta på insatserna i stadgeenligt andelskapital samt 5,0 procent (5,0) på A-tilläggsandelarna och 4,5 (4,5) procent på B-tilläggsandelarna. C-insatserna i tilläggskapitalet har i mars omvandlats till B-insatser och den ränta som ska betalas för dem bestäms enligt räntebeslutet för B-insatserna.

Andelsräntorna utbetalas till medlemmarna den 14 maj 2013. För år 2012 betalas sammanlagt 39,7 miljoner euro (37,8) i andelsränta.

Av de förvaltningsrådsmedlemmar som stod i tur att avgå omvaldes ekonomieråd Ilkka Juusela från Sastamala, jordbrukare Antti Jäärni från Simo, jordbrukare Petri Kuutti från Kouvola, agrolog Timo Kässi från Uurainen, jordbrukare Jukka Lappalainen från Pielavesi, agronomie- och forstmagister, agronom Jussi Linnaranta från Kuopio, jordbrukare Mårten Malström från Esbo, jordbrukare Antti-Jussi Mikkola från Pälkäne, jordbrukare Mikko Tolonen från Suomussalmi och jordbrukare Jukka Vanhatalo från Siikainen.

På sitt konstituerande möte valde förvaltningsrådet till ordförande agronom Hannu Järvinen och till vice ordförande jordbrukare Juha Paajanen.

Koncernkommunikation

Ytterligare information:
Juha Jumppanen, direktör för medlemstjänster, Metsä Group, tfn 050 384 4808
Reeta Kaukiainen, kommunikationsdirektör, Metsä Group, tfn 010 465 4541

Metsä Group är en ansvarsfull skogsindustrikoncern, vars produkter primärt tillverkas av förnybart och hållbart skött nordiskt trä. Metsä Group fokuserar på mjuk- och matlagningspapper, förpackningskartong, massa, träprodukter och virkesanskaffning och skogstjänster. De högkvalitativa produkterna kombinerar förnybar råvara, kundorientering, hållbar utveckling och innovation. Metsä Groups omsättning uppgick till 5,0 miljarder euro 2012 och koncernen sysselsätter cirka 11 500 personer. Koncernen är verksam i cirka 30 länder. Metsä Groups moderbolag är Metsäliitto Osuuskunta, som ägs av cirka 125 000 finska skogsägare.