Beslag & Metall säkerställer kvalitativa leveranser med automatiserad räkning.

Packningen av varor var tidigare en flaskhals för Beslag & Metall AB i Ekenässjön, men med sin nya högteknologiska packanläggning kan företaget nu tryggt möta den starka tillväxtfas de står inför. METTLER TOLEDOs instrument har varit avgörande för satsningen, där packningen av varorna nu sker enkelt, smidigt och automatiserat, och anpassas exakt till varje kunds skräddarsydda önskemål.

Lastbils- och fordonsindustrin utgör huvuddelen av det anrika företagets kundbas.  Dit levererar de både stora och små metalldetaljer. Till de större detaljerna hör de synliga delarna på fordonen, som bland annat täckplåtar, frontgrillar, instegspaket till lastbilshytter, navkapslar med mera. Till de mindre hör karosseridelar som brickor, fästen och förstärkningar. De flesta stora uppdragsgivare inom industrin kräver i dag leveranser med mindre serier och mer skräddasydda försändelser med anpassade mängder för att undvika överbeställningar och onödig lagerhållning.

Kundanpassade beställningar

– Förr köpte industrierna in en pall med varor. I dag vill de ha exakt antal i särskilt anpassade förpackningar. Det hjälper dem bland annat att slimma sin lagerhållning, säger Kjell Axelsson som är data- och it-ansvarig på företaget. Det var med den bakgrunden som Beslag & Metall AB beslutade sig för att göra en storsatsning och bygga om sin förpackningsavdelning. – Vi har skapat en helt ny högteknologisk arbetsplats för förpackningsprocedurerna där vi smidigt, snabbt och exakt kan anpassa varje leverans efter kundens önskemål. METTLER TOLEDOs vågar, mjukvara och displayer är avgörande komponenter för att detta ska fungera, säger Kjell Axelsson.

Exakta leveranser med automatisk räkningBeslag & Metall har använt METTLER TOLEDOs vågar så länge Kjell Axelsson kan minnas. Det var därför naturligt att återigen konsultera dem när det var dags att utrusta den nya packanläggningen. För ändamålet köpte företaget in ett antal vågar och tillhörande terminaler av modellen ICS685. Rent praktiskt används vågarna och dess terminaler till att räkna så att varje förpackning får det exakta antalet enheter som kunden har beställt.  Via programvaran DatabICS får vågen reda på detaljvikten för varje enhet i beställningen, säger Kjell Axelsson. Operatören scannar en streckkod och sedan vet vågen och dess mjukvara exakt hur många enheter förpackningen skall innehålla. Om förpackningen innehåller för få enheter lyser vågdisplayen rött. Operatören fyller då på tills det lyser grönt. Blir det för många enheter lyser det gult.

Effektiva och korrekta leveranser

– Det är en stor effektiviseringsvinst för oss. Vi har haft detta rullande endast ett par månader men vi ser redan stora tidsbesparingar. Operatörerna får mer tid över och om vi får toppar i produktionen kan vi lätt hantera dem. Det blir mindre stress och dessutom är de nya arbetsplatserna rent ergonomiskt ycket bättre utformade, säger Kjell Axelsson. Ytterligare en fördel med det nya systemet är att Beslag & Metall AB nu tryggt kan förlita sig på att varje leverans är korrekt. Personalen behöver inte vara orolig för att göra fel då packningen sker med hjälp av förprogrammerad data. – De stora tidsbesparingarna på personalsidan kommer komma väl till pass i framtiden. Just nu är vi inne i en stark tillväxtfas och en av våra största kunder är på väg att lansera en helt ny serie fordon där vi blir en viktig leverantör. Så företaget lär växa ytterligare och därmed personalbehovet, säger Kjell Axelsson.

FAKTARUTABeslag & Metall AB i Ekenässjön är ett familjeföretag i tredje generationen. Företaget startade 1938 som en bysmedja där man bland annat tillverkade betslar till lantbrukare i bygden. Grundaren Hugo Karlsson och hans son Björn lyckades så småningom komma in på försvarssidan och företaget växte snabbt. Under åttiotalet ökade Beslag & Metall's affär med Scania och tillverkningen kom till övervägande del att handla om delar till fordonsindustrin. Under senare år har även Volvo varit en betydande kund. Företaget har i dag 230 anställda och är den största privata arbetsgivaren i Ekenässjön.

För frågor, vänligen kontakta:

METTLER TOLEDO säljer vågar och vägningssystem samt analys- och processinstrument för tillverkningsindustri och laboratorier. Företaget är representerat i ca 100 länder och har tillverkning på 15 platser runt om i världen, bl a i Schweiz, Tyskland, England, USA, Kina och Norge.
Koncernen, med huvudkontor i Schweiz, är noterat på New York Stock Exchange. Totalt har koncernen ca 13.100 anställda och omsatte 2014 for 2.486 miljarder USD. METTLER TOLEDO Norden är en marknads-, sälj- och serviceorganisation med huvudkontor i Stockholm, men har också kontor i Oslo och Köbenhamn. I Finland och Baltikum, så är METTLER TOLEDO representerat av återförsäljare. I Skandinavien har vi ca.165 anställda med en årlig omsättning på ca.400 miljoner kr.

Taggar: