Contura fixar miljökraven genom att väga brinnande ved i tunga kaminer

Med en precision på fem gram kan Contura mäta hur mycket lättare veden i en flera hundra kilo tung braskamin blir i minuten när den brinner. Men varför behöver man veta detta? Johan Furborg, ingenjör på Contura i Markaryd, ger oss förklaringen.

– Miljökraven på brasvärmeprodukter har blivit striktare och vi har ögonen på oss. Därför satsar vi mycket på att utveckla vår förbränningsteknik. Det är viktigt att ligga i framkant här. – METTLER TOLEDOs precisionsvågar är en viktig del i vårt utvecklingsarbete med kaminernas energieffektivitet och miljöhänsyn, säger Johan.

Noggranna instrument behövs

I Markaryd i Småland ligger NIBES fabrik som tillverkar de braskaminer som värmer tusentals hushåll, inte bara i Sverige utan i hela Europa. Contura har på kort tid blivit ett av de största varumärkena för braskaminer och skorstenar.

Produkterna uppskattas för sin tidlösa design – men framförallt för dess miljövänlighet och energieffektivitet. I Conturas produktutvecklingslabb i Markaryd jobbar man med noggranna instrument från bl.a. METTLER TOLEDO som gör det möjligt att uppnå de krav som både kunder och myndigheter ställer på braskaminerna.

Påkostat laboratorium

Den stadiga tillväxten har gjort att företaget kan ägna mycket tid och resurser åt forskning och utveckling. En stor del i detta arbete pågår i Conturas nya laboratorium i Markaryd.

Labbet är mycket påkostat och mäter hela 300 kvadratmeter. Där testas hela tiden nya prototyper av braskaminer och skorstenar. Upp till tio kaminer kan eldas samtidigt.

– Jag har nog det roligaste jobbet här på Contura, säger Johan. Jag får inte bara utveckla nya prototyper. Jag får testa dem också.

Kaminen med tillhörande skorsten (c:a 4 m) placeras på en METTLER TOLEDO-våg KC 600. Vågen tareras, sedan eldar man. Vikten loggas under hela eldningen. På så vis vet man hur lång tid det tar att elda upp en bestämd mängd ved. Man kan säga att vågen mäter tiden. Vågen tillsammans med energivärdet och fukthalten bidrar till att ta reda på hur mycket energi som tillförts under varje vedilägg. Detta är en förutsättning för att man sedan skall kunna räkna ut den tillförda effekten samt verkningsgraden.

Tunga kaminer och lätt ved

– Det är lite komiskt att tänka sig att vi behöver en stor robust våg när vi endast behöver mäta de ynka två tre kilo som veden väger, men eftersom kaminen kan väga flera hundra kilo behöver vi en precisionsvåg som klarar av detta. METTLER TOLEDOs våg klarar detta fantastiskt bra.

Vågens totala kapacitet är 600 kg och är inställd med en läsbarhet ner till 5 gram. Värdena tickar ner stabilt under eldningen. Johan Furborg är imponerad över att vågen kan följa med i så täta skalsteg.

– Vågen är en förutsättning för oss att uppnå miljökraven. METTLER TOLEDO är den dominerande leverantören och vi kan tryggt förlita oss på att vågarna och dess displayer håller hög kvalitet, säger Johan.

Preparerat för ytterligare tillväxt

Det nya testlabbet är väl tilltaget och har kapacitet för ännu mer tillväxt för företaget och Johan tror att Conturas popularitet kommer öka ännu mer i framtiden.

– Tack vare att Contura är marknadsledande så har vi också de ekonomiska resurserna att satsa på gedigna instrument. Det gör det svårare för mindre konkurrenter att hänga med, säger Johan Furborg.

METTLER TOLEDO säljer vågar och vägningssystem samt analys- och processinstrument för tillverkningsindustri och laboratorier. Företaget är representerat i ca 100 länder och har tillverkning på 15 platser runt om i världen, bl a i Schweiz, Tyskland, England, USA, Kina och Norge.
Koncernen, med huvudkontor i Schweiz, är noterat på New York Stock Exchange. Totalt har koncernen ca 13.100 anställda och omsatte 2014 for 2.486 miljarder USD. METTLER TOLEDO Norden är en marknads-, sälj- och serviceorganisation med huvudkontor i Stockholm, men har också kontor i Oslo och Köbenhamn. I Finland och Baltikum, så är METTLER TOLEDO representerat av återförsäljare. I Skandinavien har vi ca.165 anställda med en årlig omsättning på ca.400 miljoner kr.

Snabbfakta

Hur många kilo ved går det åt till mysbrasan per minut i vinter? Contura har svaret.