Företag och lärling från Salford tilldelas silvermedaljer i brittisk företagstävling

Mettler Toledo Safeline och en av företagets lärlingar har blivit utnämnda till ”British manufacturing champions” efter att ha vunnit silver i tävlingen EEF Future Manufacturing Awards, som hölls i London förra månaden.

Salfordbaserade Mettler Toledo Safeline, som har 300 anställda och tillverkar metalldetekteringssystem för läkemedels- och förpackningsindustrierna, tilldelades andrapriset i Environmental Achievement Award som sponsras av CMR Consultants. Priset går till den tillverkare som har gjort mest, eller vidtagit de mest innovativa åtgärderna, för att förbättra sitt miljöarbete.

Företaget fick dessutom ytterligare en utmärkelse när 25-åriga Jordan Brophy blev andrapristagare i Outstanding Final Year Apprentice Award, som sponsras av Siemens.

Jordan imponerade på juryn med en perfekt avvägning av teknisk kompetens och omfattande produktkunskaper. Företaget imponerande med sitt teamorienterade och resultatinriktade förhållningssätt, som har lett till goda resultat inom flera områden i verksamheten. Juryn framhöll att företaget uppvisar stor miljömedvetenhet och innovationsförmåga, med miljöinriktad design och en stark framtidsvision.

I båda tävlingarna utses vinnarna av en jury bestående av företagsledare, branschexperter och akademiker. Och konkurrensen var tuff – dynamiska företag av alla storlekar och från hela Storbritannien deltog.

Nicola France, HSE-ansvarig, Mettler Toledo Safeline: ”Vi är stolta över det här erkännandet. Vi tar vårt miljöansvar på största allvar och har arbetat hårt för att bygga in det i vår strategi och den dagliga verksamheten.”

Jordan Brophy, lärling hos Mettler Toledo Safeline: ”Att ha kommit så här långt i tävlingen är en stor ära och ett fantastiskt sätt att avsluta lärlingsperioden, som har utvecklat min potential enormt – både yrkesmässigt och som person.”

”Jag vet att många ungdomar och deras föräldrar funderar över vad en lärlingsplats kan ha att erbjuda. Jag kan bara säga att den har gett enorma möjligheter, vilket jag hoppas att detta bevisar.”

Tony Hickson, HR-chef, Mettler Toledo: ”Vi tar vårt miljöansvar på allvar och är samtidigt medvetna om hur viktigt det är för företagets framtid att utveckla lärlingar som Jordan. Vi hoppas att våra framgångar ska inspirera andra tillverkare och lärlingar att visa upp sina prestationer.”

För frågor, vänligen kontakta:

Peter Widgren
peter.widgren@mt.com

METTLER TOLEDO är en ledande global tillverkare av precisionsinstrument. Företaget är världens största tillverkare och marknadsförare av vägningsinstrument för användning inom laboratorie-, industri- och livsmedelstillämpningar.

Inom området produktinspektion finns Mettler-Toledo Garvens som är den ledande globala tillverkaren av checkvågar. Mettler-Toledo CI-Vision är ett ledande företag inom vision-lösningar för livsmedels- och läkemedelsindustrin. De bildar tillsammans med Safeline Metal Detection and X-ray inspection, CI-Vision och Pharmacontrol Electronic GmbH (PCE), Mettler-Toledos avdelning för produktinspektion

Taggar:

Citat