Från iskyla till dagsljus – ett unikt fynd från kopparåldern

Ötzi hittades 1991 av turister på äventyrsresa, ca 3 200 meter över havet. Sedan upptäckten har det 5 000 år gamla vittnet från kopparåldern varit föremål för intensiv forskning i mängder av projekt. Ett smart kylnings- och konserveringssystem med vägningsteknik från METTLER TOLEDO har varit en förutsättning.

Tänk dig en vårdag för ungefär 5 000 år sedan. En man sätter sig att vila, uttröttad efter en jakt på 3 000 meters höjd över havet. Efter en rejäl måltid för att återfå kraft känner mannen plötsligt en intensiv smärta i vänster axel. Det är en pil! Mannens förföljare har hittat honom. Pilspetsen tränger in i axeln och träffar ett stort blodkärl. Mannen faller till marken och förblöder inom några minuter.

Naturlig mumie från kopparåldern

Ismannens våldsamma död är inte det enda som har bevisats vetenskapligt sedan fyndet gjordes. Under mer än 20 år har forskare från hela världen undersökt Ötzis naturliga mumifiering genom grundliga undersökningar av kroppen. Många intressanta fakta har framkommit. Tack var kol-14-metoden, en teknik för att åldersbestämma organiskt material, vet vi hur gammal mumien är. Ismannen levde under kopparåldern, d.v.s. någon gång mellan 3 350 och 3 100 f.v.t. Kopparåldern är en tidsperiod då koppar började användas i högre grad, vilket kom att ligga till grund för genomgripande sociala och vetenskapliga förändringar i Europa. Den kopparyxa som 45-årige Ötzi bar med sig ger en fingervisning om hans sociala status.

Vårblom och hjärtsjukdom

Forskarna har även fastställt tidpunkten för dödstillfället: I ismannens tarmar har mer än 30 olika typer av pollen hittats, mestadels från växter som blommar mellan mars och juni. Innehållet i magen – bergsget, sädeskorn, delar av löv – och innehållets nedbrytningsgrad, visar att Ötzi åt strax före dödstillfället. 2011 kunde forskarna isolera röda blodceller från Ötzi och 2012 identifierades hans genuppsättning. Han hade bruna ögon och brunt hår, hade anlag för hjärt-/kärlsjukdom, hade en borreliainfektion och var laktosintolerant.

Forskning för framtiden

Fynden är intressanta för arkeologer och paleontologer men har även fått stort genomslag inom det medicinska fältet, eftersom de visar – i motsats till vad som tidigare har antagits – att hjärt-/kärlsjukdomar har funnits i andra tider än vår. Det är viktig kunskap som kan effektivisera forskningen om hjärt- och kärlsjukdomars utveckling. Ötzi, som den populäre ismannen kom att kallas efter fyndplatsen i Ötztal-bergen i italienska Tyrolen, är även fortsättningsvis ett viktigt forskningsobjekt.

Viktkontroll i kylkammaren

Ett smart kyl- och konserveringssystem är en förutsättning för bevarandet. De första sju åren efter upptäckten förvarades Ötzi hos institutionen för anatomi vid universitet i Innsbruck, men sedan 1998 finns han i en specialbyggd kylkammare i South Tyrol Museum of Archaeology i Bolzano. Kammaren håller konstant -6 °C och 98 % luftfuktighet, vilket är en exakt rekonstruktion av miljöförhållandena på fyndplatsen. Den 16 kg tunga mumien är placerad på ett METTLER TOLEDO-vågbord, som registrerar minsta viktförändring.

Systemet består av en KCC150-vågplattform ansluten till en JAGUAR™-terminal(ersattes av en IND780-terminal 2001) som registrerar data kontinuerligt och skickar informationen till ett bevakningssystem. Om avvikande data registreras utlöses ett larm och fördefinierade nödnummer rings upp. Om kyl- och konserveringssystemet skulle gå sönder finns det en andra kammare, med identisk funktion, precis bredvid. Med kontinuerlig viktkontroll säkerställs att Ötzi – vårt vittne från kopparåldern – kan hållas intakt för alltid.

METTLER TOLEDO är en ledande global tillverkare av precisionsinstrument. Företaget är världens största tillverkare och marknadsförare av vägningsinstrument för användning inom laboratorie-, industri- och livsmedelstillämpningar.
Inom området industrivågar, terminaler och lastceller är Mettler-Toledo en världsledande leverantör. Vi är berömda för våra högkvalitativa vägningslösningar med hög precision. POWERCELL®-lastcellerna är världens mest exakta och tillförlitliga fordonslastceller. Vi erbjuder digitala lastceller och analoga lastceller med OIML- och NTEP-godkännanden för användning i farliga områden.