METTLER TOLEDOs nya fordonsvåg kombinerar hög noggrannhet med enkel hantering

Med VTC150 kan METTLER TOLEDO erbjuda en prefabricerad och lätthanterlig fordonsvåg för kunder med små och mellanstora vägningsvolymer. Nu rullas den nya produkten ut på den svenska och norska marknaden.

- VTC150 har digital mätprecision liknande den som används i VTC200-serien men vågen är lättare och något smalare, vilket gör den idealisk för kunder med lägre vägningsvolymer. Vi har redan märkt ett stort intresse för produkten i Sverige och Norge, säger André Wikström, säljare på METTLER TOLEDO Vehicle & Rail scales.

I likhet med VTC200 använder även VTC150 POWERCELL™ lastceller från METTLER TOLEDO. Vågen erbjuder därmed högteknologisk precisionsmätning och samma skydd mot väder och vind som VTC200. Nyheten ligger i formatet och brukarvänligheten, berättar André Wikström.

- Vågen är prefabricerad vilket förenklar installation och ger lägre vikt. Längden kan anpassas efter kundens behov upp till 24 meter. VTC150 är dessutom lätt att installera ovan mark vilket minimerar kostnader för markarbete och fundament. Den klarar ändå upp till 70 ton och har inga problem med stora sidokrafter.

Målgruppen för produkten är kunder med små och medelstora vägningsvolymer, som ändå ställer stora krav på precision och förutsägbarhet, fortsätter André. Det kan handla om småindustrier inom exempelvis kablage och metall, men även mellanstora verksamheter såsom jordbruk och underleverantörer till stora industrier. Detta är kräsna kunder som kanske inte väger 500 lastbilar på vågen varje dag men ändå vill ha effektiv vägning.

- De vill undvika produktionsbortfall genom krångel och funktionsstörningar på vågen, och det kan vi lova dem med VTC150.  Enkelhet och pålitlighet har varit ledorden vid utvecklingen av den här produkten, utan att för den delen tumma på kvaliteten säger André Wikström.

Läs mer här www.mt.com/VTC150.

METTLER TOLEDO är en ledande global tillverkare av precisionsinstrument. Företaget är världens största tillverkare och marknadsförare av vägningsinstrument för användning inom laboratorie-, industri- och livsmedelstillämpningar.
Inom området industrivågar, terminaler och lastceller är Mettler-Toledo en världsledande leverantör. Vi är berömda för våra högkvalitativa vägningslösningar med hög precision. POWERCELL®-lastcellerna är världens mest exakta och tillförlitliga fordonslastceller. Vi erbjuder digitala lastceller och analoga lastceller med OIML- och NTEP-godkännanden för användning i farliga områden.

Taggar:

METTLER TOLEDO säljer vågar och vägningssystem samt analys- och processinstrument för tillverkningsindustri och laboratorier. Företaget är representerat i ca 100 länder och har tillverkning på 15 platser runt om i världen, bl a i Schweiz, Tyskland, England, USA, Kina och Norge.Koncernen, med huvudkontor i Schweiz, är noterat på New York Stock Exchange. Totalt har koncernen ca 14.200 anställda och omsatte 2016 for 2.508 miljarder USD. METTLER TOLEDO Norden är en marknads-, sälj- och serviceorganisation med huvudkontor i Stockholm, men har också kontor i Oslo och Köbenhamn. I Finland och Baltikum, så är METTLER TOLEDO representerat av återförsäljare. I Skandinavien har vi ca.165 anställda med en årlig omsättning på ca.400 miljoner kr.

Citat

André Wikström