Parfymmakare anförtror sina signaturdofter åt METTLER TOLEDOs vågar

Vågens noggrannhet är avgörande för att lyckas med de fler än 100 faserna i den avancerade doftutvecklingsprocessen i Bibi Biglers unika parfymbar i Aathal-Seegräben i Schweiz.

Doftexperten och parfymutvecklaren Bibi Bigler har haft ett stort doftintresse ända sedan barndomen. Som liten brukade hon plocka upp föremål och lukta på dem i stället för att stoppa in dem i munnen som andra barn, berättar Bibis mamma. Intresset för dofter gjorde det till ett naturligt steg att studera biologi och doftvetenskap, vilket senare kom till stor nytta i hennes arbete som doftutvecklingsexpert hos Givaudan Schweiz AG.

Det var där som Bibi först kom i kontakt med METTLER TOLEDOs vågar. När det blev dags att stå på egna ben – genom att etablera Bibi Bigler’s Parfum Bar – kom hon över en renoverad men mycket noggrann METTLER TOLEDO-våg av modell PB153-S. ”Jag hade lärt känna METTLER TOLEDOs servicepersonal och när jag slutade hos Givaudan, hade jag turen att få tag på en våg via dem. Det är en äldre modell men den fungerar perfekt. Jag kan inte utföra mitt jobb utan att kunna väga råvarorna med extremt hög noggrannhet”, säger Bibi.

Som parfymmakare utvecklar Bibi många dofter per år. För att skapa en helt unik doft, oavsett om det är för ett företags eller en privatpersons räkning, kan det krävas upp till 200 försök, där Bibi finjusterar resultatet genom att lägga till eller ta bort ytterst små ingrediensmängder. Vägningstoleransen måste vara mindre än 10 procent för mängder ner till 3 mikrogram. ”I den här verksamheten är det mycket viktigt med hög noggrannhet och det får jag med METTLER TOLEDO. Det här är vågarnas Rolls Royce”, säger Bibi.

Hon loggför sina försök och de slutliga recepten i en handskriven journal. Målet är att skapa parfymer som doftar gott men även fångar något av beställarens karaktär. Blir resultatet bra återvänder kunderna för mer.

Bibi håller även doft-workshoppar. Hon börjar med att väga upp vissa ingredienser på förhand. Dessa placerar hon sedan på sushibandet i sin studio, så att workshop-deltagarna kan välja ut och kombinera ingredienser i samråd med Bibi.

Bibi tänker fortsätta att leverera specialutvecklade dofter och unika workshop-upplevelser, med tillförlitliga PB153-S som hjälpreda. Men hon är inte främmande för att inom kort uppgradera sin trogna följeslagare till en senare METTLER TOLEDO-modell – kanske en som har funktioner för att registrera tillsatta ingrediensmängder, som MS204TS med en formuleringsapp för enkel journalföring. ”Om vågen klarar det, så varför inte?”, säger hon.

För att lära känna Bibis doftvärld genom att delta i en workshop, beställa en egen doft eller köpa någon av hennes signaturdofter online, besök Bibi Bigler’s Parfum Bar.

För mer information om hur METTLER TOLEDOs noggrannhet kan hjälpa dig i konstnärliga eller vetenskapliga processer, besök www.mt.com.

Carl-Henrik Edfors

METTLER TOLEDO är en ledande global tillverkare av precisionsinstrument. Företaget är världens största tillverkare och marknadsförare av vägningsinstrument för användning inom laboratorie-, industri- och livsmedelstillämpningar. Företaget är även bland marknadens tre främsta inom tillverkning av flera relaterade analysinstrument och är en ledande leverantör av system för automatiserad kemi, som används för forskning och utveckling av läkemedel och kemiska preparat. Dessutom är företaget världens största tillverkare och marknadsförare av metalldetekteringssystem för användning inom produktion och förpackning. Mer information om METTLER TOLEDO finns på www.mt.com

Citat

Bibi Bigler