Vår SOLAS-expertis hjälper speditörer att nå efterlevnad med konventionen, som trädde i kraft för ett år sedan

Den 1 juli har SOLAS-reglerna för containervikt officiellt varit i kraft i ett år. Företag som transporterar varor internationellt kan vända sig till METTLER TOLEDO för att få fram information och utrustning som behövs för att nå efterlevnad med reglerna

SOLAS (Safety of Life at Sea) är en internationell konvention för säkerhet för människoliv till sjöss. Konventionen, som bland annat reglerar hur fartygen måste vara konstruerade och utrustade, trädde i kraft den 1 juli 2016.

Näst intill störningsfri övergång

Precis som vid millennieskiftet väntade många spänt på vilken inverkan konventionen skulle få. Som tur var blev störningarna minimala, tack vare en tre månaders övergångsperiod före ikraftträdandet. Men inför implementeringen av den nya lagen var förvirringen stor inom branschen.

Det största problemet

I synnerhet hade många företag problem med att fastställa vilken part som bär ansvaret för att ange den verifierade bruttovikten eller lastade containrars vikt. Det krävs nämligen dokumentation vid hamnen innan fartyget blir godkänt för lastning.

Svaret är enkelt: Den som står registrerad som speditör på fraktsedeln bär ansvaret för att kontrollera och intyga att containervikten stämmer. För vissa företag, som hanterar frakter internt, är det fraktavdelningens ansvar. Företag som anlitar en utomstående speditör delegerar ansvaret till denna tredjepart. I vilket fall som helst krävs fullständig dokumentation om verifierad bruttovikt – i annat fall kan frakten stoppas.

SOLAS-expertis

I METTLER TOLEDO:s guide för SOLAS-efterlevnad hittar du svaren på dina frågor. Som världsledande inom industriell vägningsutrustning, och som enda företag med global produkt- och serviceräckvidd, är METTLER TOLEDO en betrodd partner när det gäller utrustning och utbildning för SOLAS-efterlevnad. Syftet med guiden är att informera företagsledarna om vilka alternativ som står dem till buds. I guiden avhandlas följande ämnesområden:

• Vad är SOLAS?
  • Hur säkerställs efterlevnad – metod 1
  • Hur säkerställs efterlevnad – metod 2
  • Tjänst för att upprätthålla efterlevnaden

Oavsett hur ditt företags logistikkedja ser ut, har METTLER TOLEDO en produkt som enkelt kan integreras för att säkerställa efterlevnad med SOLAS-kraven. Ladda ner ett gratis exemplar av guiden för SOLAS-efterlevnad.

För frågor, vänligen kontakta:

METTLER TOLEDO är en ledande global tillverkare av precisionsinstrument. Företaget är världens största tillverkare och marknadsförare av vägningsinstrument för användning inom laboratorie-, industri- och livsmedelstillämpningar.
Inom området industrivågar, terminaler och lastceller är Mettler-Toledo en världsledande leverantör. Vi är berömda för våra högkvalitativa vägningslösningar med hög precision. POWERCELL®-lastcellerna är världens mest exakta och tillförlitliga fordonslastceller. Vi erbjuder digitala lastceller och analoga lastceller med OIML- och NTEP-godkännanden för användning i farliga områden.

Taggar: