Mevisio ökar licensintäkter med 61% och vinst med 100%

Report this content

Stort globalt behov av digitalisering i tillverkningsprocesser – Mevisio förstärker marknads- och säljorganisation för att ytterligare accelerera tillväxt

2023 var ett starkt år för Mevisio som möter allt större efterfrågan på bolagets plattform för digitalisering och visualisering av processer. Omsättningen uppgick till strax under 25 MSEK vilket kan jämföras med drygt 17 MSEK 2022. Vinsten ökade under samma period från cirka 1 MSEK till drygt 2 MSEK. Mevisio har gått med vinst samtliga år sedan grundandet 2017.

”Vi är själva litet överraskade över hur snabbt marknaden växer”, säger Mevisios VD och medgrundare Marcus Wejderot.
”För att bättre möta efterfrågan har vi i år förstärkt viktiga processer, bland annat genom rekryteringen av Salesforce tidigare Nordenchef Johan Zetterström som CRO. Johan har lång erfarenhet av försäljning av molntjänster och SaaS-lösningar till stora, komplexa organisationer. Vi har också lyckats knyta till oss Pelle Rosell som CMO – Pelle var som legendarisk varumärkesägare hos BI-bolaget Qlik bland annat med om att med Qlik genomföra den bästa börsintroduktionen någonsin av ett svenskgrundat bolag på Nasdaq i USA.”

Cirka 12% av USAs BNP skapas av tillverkningsföretag, som generellt inte kommit lika långt som tjänsteföretag i sina digitaliseringsprocesser. Enligt Marcus Wejderot ökar den globala konkurrensen i tillverkningsindustrin behovet av att med hjälp av digitalisering bland annat sänka produktionskostnader och öka leveransprecisionen.

”Den fjärde industriella revolutionen är här och konkret innebär detta ett ännu större behov av verktyg för ett sömlöst samspel mellan alla intressenter i värdekedjan. Vi har kunder som med hjälp av vår plattform ökat sin produktivitet med 25%, utan försämrad kvalitet. Så stor skillnad kan digitalisering av i sig sunda processer göra. Principer för Lean Management och liknande verktyg har ju använts i snart 100 år och är implementerat analogt i alla större tillverknings- och processföretag, exempelvis inom fordonsindustrin och läkemedelsbranschen. Under de senaste årens fokus på digital transformation har det blivit allt tydligare att denna typ av program utgör en vit fläck på den digitala kartan i många organisationer, även om man ofta har bytt ut de traditionella whiteboard-tavlorna mot digitala skärmar - där information dock ofta stannar. Mevisios plattform löser detta problem och skapar en digital transparens hela vägen från ”golvet” till bolagets högsta ledning, utan att man behöver ändra de underliggande Lean-programmen.”

Bildtext: Marcus Wejderot, medgrundare och VD Mevisio

För mer information:
Marcus Wejderot, medgrundare och VD
marcus.wejderot@mevisio.com

Om Mevisio
Mevisio förenklar driftoptimering och datavisualisering, främst för tillverkningsföretag. Mevisios molnbaserade low-code plattform gör att företag som arbetar med Operational Excellence och Lean Management enkelt kan digitalisera och visualisera arbetsflöden, vilket förbättrar effektivitet, styrning och produktivitet. Mevisios plattform används av företag över hela världen och har användare i över 70 länder. 40% av Mevisios kunder finns på Forbes lista över världens 2 000 största företag. www.mevisio.com

Taggar: