Fondsparare visar ökat intresse för hedgefonder

Stockholm, 20 december 2010

Antalet hedgefonder som uppfyller kraven i EU:s UCITS-direktiv ökar kraftigt samtidigt som investerarnas intresse för alternativ till traditionella fonder ökar. MFEX (Mutual Funds Exchange) AB har under den senaste tiden slutit avtal med en rad bolag som erbjuder UCITS-fonder för distribution av deras fonder. Ett av dessa bolag är Bank of America Merrill Lynch, en av världens största finansiella institutioner, som erbjuder investerare fonder genom sin UCITS-kompatibla plattform.

– Vi har sett en markant ökad efterfrågan på absolutavkastande fonder i Europa och har just nu starka inflöden i våra UCITS-fonder. Vi ser i nuläget ingenting som tyder på att denna trend kommer att avta, säger Eric Personne, som är ansvarig för cross asset retail sales för EMEA och chef för Equity and Fund Structuring på Bank of America Merrill Lynch.

I finanskrisens spår har fler fondbolag valt att registrera sina hedgefonder i exempelvis Luxemburg eller Irland. Osäkerhet kring aktiemarknadens fortsatta utveckling och ett relativt lågt ränteläge gör samtidigt att efterfrågan på alternativ till traditionella fonder ökat. Dessutom har många hedgefonder sänkt sina krav på minimiinvesteringar vilket öppnar för vanliga fondsparare som tidigare inte haft möjlighet att investera i denna typ av fonder.

– I takt med marknadens högre krav på transparens har alltfler hedgefonder registrerat sig Europa. Detta innebär att vi, med våra krav på öppenhet och handelsrutiner, kunnat ta in fler hedgefonder i vår handelsplattform. Därmed får fler fondsparare möjlighet att handla i dessa fonder, säger Oliver Lagerström, vd för MFEX.

– Trenden i övriga Europa är tydlig. Många sparare vill ha alternativ till de traditionella fonderna och det är troligt att vi får se en liknande utveckling i Norden, säger Oliver Lagerström.

MFEX fondhandelsplats gör det möjligt att handla i 25 000 fonder från 350 svenska och internationella fondbolag. Möjligheten till handel i UCITS-hedgefonder genom MFEX handelsplattform var tidigare begränsad men på kort tid har MFEX slutit avtal med bland andra MAN, Fulcrum och RWC Partners vilket ger fondsparare i hela Europa ett ännu större utbud av placeringsalternativ.

Om MFEX

MFEX är en oberoende handelsplats för fonder som erbjuder en helhetslösning för distributörer av tredjepartsfonder. Med MFEX teknologi får finansiella aktörer tillång till automatiserad fondhandel, fondflyttar, provisionshantering samt fondinformation. MFEX kunder är 20 finansiella institutioner från tio olika länder i Europa. Antalet anslutna fondbolag uppgår till 350 med drygt 25 000 fonder registrerade på plattformen. MFEX har huvudkontor i Stockholm samt två ytterligare kontor i Umeå och Paris.

Oliver Lagerström, vd
MFEX Mutual Funds Exchange AB