Länsförsäkringar Bank ansluter sig till MFEX fondhandelsplats

​Pressmeddelande
Stockholm, 18 juni 2010

MFEX (Mutual Funds Exchange) AB och Länsförsäkringar Bank har tecknat ett avtal som innebär att Länsförsäkringar Bank ansluter sig till MFEX handelsplattform för fondhandel. Avtalet är början på ett långsiktigt samarbete som betyder att Länsförsäkringar Bank erbjuder sina kunder fler externa fonder samt automatiserade fondflyttar och orderprocesser.

Många fondsparare vill kunna handla alla fonder på samma ställe och antalet transaktioner och flyttar har ökat kraftigt under de senaste åren. I samarbete med de största aktörerna på den finansiella marknaden har MFEX därför arbetat fram en automatiserad standard för fondflyttar i syfte att förbättra tjänsten mot slutkunder. Genom MFEX fondhandelsplats går det att handla i 7 000 fonder från 350 svenska och internationella fondbolag.

– Det är positivt att marknaden utvecklas mot ökad användning av automatiserade lösningar för fondhandel och fondflyttar. Systemen för handel med fonder har varit väldigt omoderna jämfört med handelssystemen för andra värdepapper, säger Oliver Lagerström, vd för MFEX. Vi har jobbat hårt för att implementera elektronisk handel med fonder, nu är det flytt av fonder som står i fokus. Och det faktum att Länsförsäkringar Bank sällar sig till aktörer såsom Nordea, Handelsbanken, Danske Bank, Carnegie, som redan är uppkopplade mot MFEX, stärker ytterligare nätverket av användare av den nya standarden, fortsätter Oliver Lagerström.

– Vi har valt att ta steget fullt ut och erbjuda fondflyttar i samtliga fonder som riktar sig mot privatpersoner och som marknadsförs i Sverige, samt automatisera handeln i externa fonder för våra bankkunder, säger Ulf Brolin, affärsutvecklare på Länsförsäkringar Bank. Med MFEX har vi funnit en partner med lång erfarenhet av fondhandel och med den tekniska lösning vi behöver för att lansera en kvalitativ tjänst mot våra kunder, säger Ulf Brolin.

Om MFEX

MFEX är en oberoende handelsplats för fonder som erbjuder en helhetslösning för distributörer av tredjepartsfonder. Med MFEX teknologi får finansiella aktörer tillång till automatiserad fondhandel, fondflyttar, provisionshantering samt fondinformation. MFEX kunder är 20 finansiella institutioner från tio olika länder i Europa. Antalet anslutna fondbolag uppgår till 350 med drygt 7 000 fonder registrerade på plattformen. MFEX har huvudkontor i Stockholm samt två ytterligare kontor i Umeå och Paris.

Oliver Lagerström
MFEX Mutual Funds Exchange AB