Den kamerala siffernissen är död - Länge leve den moderna finanschefen

Report this content

Glöm den introverta siffernissen som bara såg sin uppgift som kameral. Finanschefen av i dag har en betydligt bredare och mer komplex roll, ofta med ansvar för funktioner som IT, HR och juridik. Det räcker heller inte att vara expert på ekonomi och finansiering. Svenska finanschefer måste behärska strategiskt tänkande, kommunikation och förändringsarbete. Det visar en ny global rapport från det internationella rekryteringsföretaget Michael Page.

Finanschefen som enbart intresserar sig för siffror är på utdöende. Numera ställs det helt andra krav än för bara tio år sedan på den som siktar på en karriär som finanschef.

”Du måste inte bara vara väldigt kunnig på ekonomi och finanser, utan ska även vara social och flexibel och gilla att vara bolagets ansikte utåt vid sidan av verkställande direktören och ett starkt stöd i bolagets operativa drift och utveckling framåt”, säger Stefan Begall, Executive Manager på rekryteringsföretaget Michael Page i Sverige, som har många års erfarenhet av rekryteringar av finanschefer.

Resultaten från Michael Pages färska undersökning, ”CFO & Financial Leadership Barometer”, som omfattar 70 länder och 2 847 svarande, varav 70 svenska finanschefer, visar tydligt att komplexiteten i finanschefsjobbet ökat markant.

”Det gör också att arbetet som finanschef blir mycket mer spännande och innehållsrikt, vilket gör att många ser posten som finanschef som ett karriärmål i sig”, säger Stefan Begall.

Michael Page har också frågat om finanschefernas prioriteringar för de närmaste tolv månaderna och här rankas kostnadsoptimering högst, följt av processoptimering. Svenska finanschefer sticker ut när det gäller kassaflöde- och likviditetsfrågor. Hos utländska finanschefer är det tredje mest prioriterat (48,2 procent) medan svenskarna har det som nummer fyra (med 25,7 procent).

Undersökningen visar också att hela 91,4 procent av Sveriges finanschefer svarar att de är glada i sina roller, vilket innebär att Sverige toppar listan i den delen. Genomsnittet globalt ligger på 75 procent.

”Trots att de senaste åren varit utmanande även för svenska finanschefer har de varit mindre pressade än sina kolleger i många andra länder och dessutom klarat krisen bra” säger Stefan Begall.

Taggar:

Citat