Michael Pages studie visar att HR blir nyckeln till företagens tillväxt

Report this content

Stockholm, 22 September - Michael Page har precis släppt sin globala HR Barometer, en årslång studie som tittar på affärs- och HR-trender runt om i världen. 2500 HR-chefer från över 65 länder har deltagit i online-undersökningen. Studien visar att HRs roll håller på att utvecklas från att tillhandahålla administrativa tjänster till att agera som en viktig strategisk affärspartner. För att vinna " the Second War for Talent", det vill säga kriget om talanger, är talent management och utbildning & utveckling avgörande. Dock visar studien att HRs KPIer kan förbättras för att utvärdera framgång och prestation.

Rekryteringsförväntningar signalerar ny fas av ekonomisk tillväxt

42% av HR-cheferna i norra Europa räknar med att den totala antalet anställda i deras organisation kommer att öka under de närmaste 12 månaderna (jämfört med 48% globalt och 60% i Storbrittanien). Detta stämmer väl överrens med Arbetsförmedlingens prognos för 2015-2016 vilken signalerar fortsatt jobbtillväxt på den svenska arbetsmarknaden, särskilt i Stockholms- och Göteborgsregionerna och för industrirelaterade tjänster. Det finns också en risk för att kompetensbrist på marknaden kommer att hindra företag från att hitta de talanger de behöver. "Vi ser en tydlig klyfta mellan vad våra kunder söker när det gäller kompetens och erfarenhet och vad som finns tillgängligt på den lokala arbetsmarknaden", säger Jamie Hart, VD för Michael Page i Sverige. "Företagens förmåga att attrahera och behålla talanger både nationellt och internationellt är avgörande."

HR blir nyckeln till företagens tillväxt i ”the Second War for Talent” men är de redo för dessa komplexa utmaningar?

Studien visar att företag tar kompetensbristen på stort allvar och HR-avdelningarna rustar sina företag med ett ökat fokus på rekrytering, utveckling och talent management. HR kommer att bli nyckeln till företagens tillväxt och behöver fortsätta sin utveckling mot att bli en operativ och strategisk affärspartner. Den svåra uppgiften att säga upp medarbetare och sänka kostnader, något som krävs i ekonomisk nedgång, kommer nu inte längre att kunna distrahera HR från mer strategiska initiativ.

En intressant iaktagelse i undersökningen är att även om många organisationer räknar med att öka det totala antalet anställda, planerar de inte att utöka HR-avdelningen: 86% av HR-chefer i norra Europa förväntar sig att deras avdelning kommer att förbli oförändrad eller till och med minska. Det leder till frågan: har HR resurser att hantera behovet av ett framgångsrikt talent management? När det råder kompetensbrist på arbetsmarknaden måste organisationerna noggrant tänka igenom hur de investerar sina resurser i employee branding och rekrytering. De behöver även rätt incitament och övertygande utvecklings- och karriärsmöjligheter för att attrahera och behålla topptalangerna. Dessa beslut är nu så strategiskt viktiga att HR inte längre kan vara ensamt ansvarig för att driva dessa initiativ. Övriga chefer i organisationen måste stödja strategin så att dessa frågor fortsätter att hamna högt på dagordningen. "Vi hanterar dagligen förväntningar från såväl arbetsgivare som arbetssökande och de vanligaste orsakerna till att företagen inte lyckas locka till sig de bästa medarbetarna är en dålig definition av den ideala kandidaten, panikrekrytering samt långsamma och byråkratiska rekryteringsprocesser. Företag som hanterar dessa frågor på rätt sätt kommer att ha en betydande strategisk fördel", resonerar Jamie Hart.

HRs roll i change management för att hantera kompetensbristen

Studien påvisar även att HR-chefer i norra Europa anser att change management och förändringsprojekt är högsta prioritet medan detta är rankat på femte plats globalt sett."Svenska chefer förstår verkligen vikten av att förnya sig och att framgången i förändringsarbetet beror på kompetensen hos medarbetarna och deras förmåga att driva förändringsprojekt. Organisationerna har insett att de är tvungna att få traditionella HR-avdelningar att tänka strategiskt i en snabbföränderlig värld med ojämn ekonomisk tillväxt och ökade kunskapsklyftor.”

KPIer är fortfarande en stor svaghet hos HR-avdelningar

Resultatmätning är ett område där HR-avdelningar i norra Europa fortfarande ligger efter. Studien visar att HR-avdelningar har få nyckeltal på plats och därmed svårigheter att göra sina insatser och prestationer transparenta. De bäst presterande HR-avdelningarna säkrar sina investeringar genom att systematiskt mäta framförallt medarbetarnas prestation, personalomsättning och medarbetarnas engagemang men även andra nyckeltal som krävs för att möta behoven i sin verksamhet. "Många företag behöver fortfarande utbilda sin egen HR-personal och lära dem att bättre använda mätning och statistik för att verkställa sin affärsstrategi."

Om Michael Page

Michael Page tillsammans med Page Personnel och Page Executive utgör företagsgruppen PageGroup, som är noterad på Londonbörsen sedan april 2001. Sedan starten i Storbritannien för snart 40 sedan har Michael Page vuxit till en ställning där både kunder och kandidater i dag ser oss som världsledande inom rekrytering, bemanning och interim management. Bland våra kunder finns alltifrån små och medelstora företag till tunga multinationella aktörer. Dessa får exklusiv tillgång till talanger från alla delar av världen genom våra konsulter vid 155 kontor i 35 länder. I Sverige etablerades Michael Page och Page Personnel år 2002 och har kontor i Stockholm och Göteborg.

För en fullständig rapport, regionalt faktablad och sammanfattning, klicka här: länk rapport

* De uppgifter som citeras här representerar synpunkter från 272 respondenter som i norra Europa, det vill säga: Sverige, Nederländerna, Belgien och Luxemburg.

Jamie Hart
Executive Director