Detaljhandelsföretaget Micro förstärker marknadsföringen via nätet

Micro Holding, som är listat på First North, kommer att förstärka sin marknadsföring av bilreservdelar och biltillbehör via nätet. Det sker genom en ökad satsning på detaljhandelsföretaget Micros hemsida och e-handel. Uppdraget att utveckla en skräddarsydd lösning har gått till Incordia, som är Sveriges ledande leverantör av system för e-handel och webbpublicering.

Enligt uppgifter från Handelns Utredningsinstitut ökade omsättningen för e-handeln i Sverige under 2006 med 32% och svarade då för 2,5 procent av detaljhandelsmarknaden. Trenden går mot en fortsatt ökning, förklarar Kristina Jarring, vd för Micro Holding:

- Allt fler handlar på nätet för att spara tid och pengar. Därför får en funktionell hemsida med en lätthanterad e-handelslösning stor betydelse när det gäller att öka vår försäljning och nå nya kunder. Vi vet också att väldigt många konsumenter förbereder sina inköp genom att hämta information på nätet. Det gör att satsningen också kommer att öka antalet besökare i våra nuvarande butiker och de upp till 11 nya butiker, som vi planerar att etablera runt om i landet under de närmaste åren.

- Micro har förstått hur viktigt en väl fungerande webbplats är, och hur den rätt utformad kan driva försäljningen, både på nätet och i fysiska butiker. Deras nya webbplats får till exempel smarta sökfunktioner som optimerar sajten efter varje unik användare, vilket i förlängningen ger Micro fler genomförda köp, säger Jörgen Bertilsson, vd på Incordia

Kostnaden för att utveckla detaljhandelskedjans hemsida och e-handelslösning beräknas uppgå till 1,5 till 2 miljoner kronor, varav större delen belastar resultatet för innevarande år. Fullt ut kommer den nya lösningen att vara i drift under första kvartalet 2008.