Micro Holding AB: Ansökan om konkurs i dotterbolag.

Styrelsen i helägda dotterbolaget Micro AB har ansökt om konkurs. För Micro Holding AB (publ) belastar konkursen resultatet negativt då värdet på aktierna i dotterbolaget skrivs ned till noll. Micro Holding AB:s nya verksamhetsinriktning kommer däremot inte att påverkas. Koncernen avser även framgent att äga och utveckla varumärket Micro och domänen www.micro.se genom e-handel och shop-in-shop-lösningar.

Ledningen har sedan hösten 2008 arbetat med att avveckla butiksrörelsen i det helägda dotterbolaget Micro AB i linje med koncernens nya verksamhetsinriktning. Tio av femton butiker har sålts till Mekonomen vilket innebär att 100 av de totalt 150 medarbetarna har fått ny anställning. Beslut har tagits om stängning av ytterligare en butik.

För de återstående fyra butikerna har det inte varit möjligt att finna en köpare i rådande marknadsläge. Möjligheterna till likvidation och rekonstruktion har utvärderats. Styrelsen i Micro AB har försökt finna en lösning för de långa hyresavtalen som föreligger. Då dessa inte kan avvecklas till en kostnad som verksamheten kan bära ser styrelsen ingen annan utväg än att ansöka om konkurs.

Taggar: