Delårsrapport Q2, april-juni 2024

Sammanfattning april - juni 2024

Nettoomsättningen uppgick till 79,1 (104,7) MSEK, en minskning med -24,5 procent jämfört med samma period föregående år. Den valutajusterade tillväxten uppgick till -25,2 procent.

Rörelseresultatet (EBIT) uppgick till -3,5 (2,7) MSEK, motsvarande en rörelsemarginal om -4,4 (2,6) procent.

Resultatet efter skatt uppgick till -2,8 (2,9) MSEK.

Resultatet per aktie före/efter utspädning uppgick till -0,15 (0,16) SEK.

Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 1,2 (21,7) MSEK.

Sammanfattning januari - juni 2024

Nettoomsättningen uppgick till 171,9 (192,1) MSEK, en minskning med -10,5 procent jämfört med samma period föregående år. Den valutajusterade tillväxten uppgick till -10,9 procent.

Rörelseresultatet (EBIT) uppgick till -12,2 (10,9) MSEK, motsvarande en rörelsemarginal om -7,1 (5,7) procent.

Resultatet efter skatt uppgick till -10,4 (9,6) MSEK.

Resultatet per aktie före/efter utspädning uppgick till -0,57 (0,52) SEK.

Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 20,0 (45,7) MSEK.

Vd har ordet

Försäljningsmässigt var det totalt sett ett svagt andra kvartal, men variationerna mellan regionerna var betydande. EMEA levererade inte i linje med våra förväntningar, vilket kan bero på flera faktorer. Vi ser till exempel att vissa större ordar som förväntades under andra kvartalet försenades och sannolikt kommer under andra halvåret.

I APAC utmärkte sig Indien positivt intäktsmässigt. Vi har nyligen utsett en Vice President of Sales för APAC för att stärka den positiva marknadsutvecklingen. I region Americas säkrades ett betydande förnyelsekontrakt i Kanada som omfattar flera myndigheter med ett ordervärde på 13 MSEK; en tydlig indikation på fortsatt användning och stöd för vårt produktsortiment.

En av mina första prioriteringar när jag tillträdde som tillförordnad vd för MSAB var att göra en djupdykning i produktportföljen. Min slutsats är att vi idag har en mycket intressant portfölj och en ännu mer spännande plan för framtiden. Vi har fantastiska nya produkter som vi kommer att introducera under de kommande 6–24 månaderna och därutöver kommer vi accelerera investeringarna i våra befintliga produkter för att göra dem ännu mer attraktiva för våra kunder. Baserat på dessa investeringar är jag övertygad om att MSAB har en mycket lovande framtid och att vi kommer att se betydande intäktsresultat under de kommande 12–24 månaderna.

Det första halvåret har präglats av betydande förändringar med införandet av nya strukturer och arbetssätt inom hela bolaget. Under det första kvartalet etablerade vi en ny global försäljningsorganisation och under det andra kvartalet omstrukturerade vi utvecklingsavdelningen för att öka vår kapacitet och snabbhet i leveranserna till marknaden. Denna omstrukturering är nu slutförd, vilket gör att vi kan fokusera helt på att leverera värde till våra kunder.

Efter drygt en månad som tillförordnad vd kan jag konstatera att MSAB går in i andra halvåret med en stabil finansiell ställning, trots en lägre försäljning totalt sett för kvartalet. Vi ser lovande möjligheter för andra halvåret, särskilt i regionerna EMEA och Americas.

Jag är oerhört stolt över att ha fått förtroendet att leda företaget och ser fram emot att arbeta nära styrelsen medan vi utvecklar bolagets strategi samt rekryterar en permanent vd. Jag ser många tillväxtmöjligheter för MSAB på marknaden; de produkter och tjänster vi tillhandahåller behövs av organisationer och regeringar över hela världen för att stödja och skydda samhället.

Stockholm, juli 2024

Peter Gille

tf. vd MSAB

Informationen i denna rapport är sådan som MSAB, org.nr 556244-3050, är skyldig att offentliggöra i enlighet med EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen i denna rapport lämnades för offentliggörande den 19 juli 2024 kl 08:00 CEST.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Peter Gille, tf. vd MSAB, peter.gille@msab.com

Tony Forsgren, CFO MSAB, tony.forsgren@msab.com

Om MSAB:

MSAB är världsledande inom kriminalteknik för att utvinna och analysera data i beslagtagna mobila enheter. Företaget utvecklar högkvalitativ och lättanvänd mjukvara som hjälper brottsbekämpande myndigheter, så som; polis, försvar och tull, att utföra sina uppdrag. Produkterna, som har blivit en de facto standard för att säkra bevis i brottsutredningar, kan kompletteras med verktyg för rapportering och ett stort utbildningsutbud med certifieringar inom rättssäker kriminalteknik. Företaget betjänar kunder i mer än 100 länder över hela världen, genom egna säljkontor och via distributörer. MSAB är noterat på Nasdaq Stockholm under ticker-namnet: MSAB B. www.msab.com