Resultatrapport 9807-9906

Resultatrapport 9807-9906 Publiceras 990813 * SoftGSM kommersiellt färdigställd * Ett stort antal avtal klara * Orderingången ökar kraftigt under sommaren 1999 * En intensifierad marknadsföring ger resultat Verksamhet Micro Systemation bedriver produktutveckling och marknadsföring av mjukvarulösningar inom område mobil datakommunikation samt därtill hörande konsultverksamhet. I november 1998 lanserade Bolaget den helt egenutvecklade produkten SoftGSM. SoftGSM är ett mjukvarumodem för GSM-kommunikation. SoftGSM ersätter hårdvara i form av exempelvis ett PC-card vid datakommunikation via GSM-nätet. Sedan december 1998 handlas B-aktien i Micro Systemation inofficiellt via SIX-systemet. VD kommenterar utvecklingen Vi har under det gångna året medvetet arbetat för att etablera distributions- och marknadskanaler för vår produktfamilj SoftGSM. Intresset för mobil datakommunikation växer snabbt och SoftGSM blir alltmer en naturlig del av företags- och organisationers IT-strategi. Vår inslagna väg ger inte omedelbar effekt i resultatrapporten men är otvetydigt en långsiktigt välmotiverad väg för att nå god marknadspenetration. Flertalet av vårens avtal börjar nu ge resultat i försäljning och orderingång. Under juni till juli 99 såldes över 10.000 enheter av SoftGSM vilket ligger långt över prognosen för dessa månader. Samtidigt som volymtillväxten dröjt har vår fortsatta marknadsföringssatsning belastat resultatet. Deltagandet på CeBit samt fortlöpande marknadsaktiviteter med bl a LapPower har resulterat i stor uppmärksamhet och successivt ökad försäljning. Avtalet med Option International är mycket väsentligt för den snabba försäljningstillväxten under sommaren 99 och borgar för forsatt ökad försäljning över den etablerade GSM- världen. Licensöverenskommelsen med AboCom, en av världens största PC-Card tillverkare är ytterligare en bekräftelse på SoftGSM's höga kvalitet. Det står klart att vi lyckats etablera SoftGSM som den teknikplattform som föredras framför konkurrerande alternativ . Trots att en viss allmän stagnation råder inom PC- och tillbehörsmarknaden ökar nu försäljningen av SoftGSM snabbare än beräknat. Det är fortsatt svårt att ge tillförlitliga prognoser för det kommande räkenskapsåret då många av våra distributionskanaler är i uppbyggnadsskedet. Vi kommer att forsätta att etablera SoftGSM på nya marknader under hösten och vårt fokus kommer att vara en komplett distributionsorganisation i Europa och Sydostasien. En kontinuerlig vidareutveckling av produkten har skett under verksamhetsåret vilket gjort det möjligt att under hösten 98 stödja operativsystemen Windows 95 och 98 såväl som Nokias populära telefonserier 51XX och 61XX. I mars 99 lanserades Windows CE versionen av SoftGSM vilket rönt stor uppmärksamhet. Inom segmentet för handhållna enheter utgör SoftGSM den enda tillgängliga lösningen på många kunders kommunikationsbehov. Idag fungerar SoftGSM med ett stort antal Windows CE enheter bl a Hewlett-Packards Jornada, Compaq Aero och Casio Cassjopeia. Mycket arbete läggs på att kontinuerligt stödja nya enheter Efterfrågan på att integrera SoftGSM-funktionalitet i olika typer av datautrustning är mycket stor. Vårt kunnande och den tekniska plattformen utgör grunden för en mängd mycket intressanta projekt. De nya teknologier som nu gör sitt intåg på marknaden ökar i väsentlig grad behovet av integrerande produkter av SoftGSM slag. WAP (Wireless Application Protocol), UMTS, GPRS och Blåtand har alla det gemensamt att de förenklar mobil datakommunikation vilket kan förväntas öka den potentiella marknaden för SoftGSM. Konsultverksamheten är en stark sida av bolagets verksamhet och skapar såväl synergieffekter som nya produktidéer och kompetensuppbyggnad inom organisationen. Vi ser ett ökat behov av den exklusiva kompetensprofil våra konsulter besitter. Juli -99 har varit den enskilt bästa månaden för SoftGSM trots att detta räknas som en allmän semestermånad. Vi räknar med en något lägre försäljning under augusti men att orderingången åter tar fart under september för att mot slutet av året vara mycket god Solna i augusti 1999 Henrik Tjernberg, VD . Händelser efter resultatperiodens slut Under juli deltog bolaget i Microsofts TechEd '99 mässa. SoftGSM rönte ett mycket stort intresse och ett flertal viktiga affärskontakter knöts. Konsultsidan har fortsatt god orderingång vilket garanterar beläggning den närmaste tiden. Intresset för att integrera SoftGSM i olika typer av vertikala applikationer ger ytterligare möjlighet för konsultverksamheten att öka i omfattning. Verksamheten i perioden Under hösten 98 och början av 99 har arbetet med att göra SoftGSM till en kommersiellt färdig produkt fortsatt. Parallellt med utvecklingsarbetet har marknadsorganisationen förstärkts. Detta har resulterat i att väsentliga avtal tecknats med bl a MultiTech Systems, Vivid Technology, Ositech, AboCom och Option International. Samtidigt har distributionen i Skandinavien blivit etablerad och SoftGSM ett känt varumärke. Intresset från stora marknadsaktörer som Microsoft, Compaq och Hewlett-Packard har varit stort och arbete med att nå samarbete med dessa parter fortgår. Deltagandet på världens största data- och telekommunikationsmässa CeBIT i Hannover har tagit en stor del av uppmärksamheten under våren 99. Mässan är årets i särklass viktigaste marknadsinsats för bolaget. VD Henrik Tjernberg gjorde på plats ett framträdande med representanter från Microsoft och Hewlett-Packard. Tillsammans beskrev man styrkan med SoftGSM och Windows CE i kombination med främst den nya Jornada-serien från Hewlett-Packard. . Marknadsinsatserna har intensifierats. Lanseringen mot GSM-operatörerna har påbörjats, vilka bedöms vara en långsiktigt mycket viktig kundkategori. På den svenska marknaden har samarbetet med Lap Power resulterat i en omfattande marknadskampanj för mobil datakommunikation på temat "Arbete i vårsolen.". SoftGSM levereras förinstallerat på samtliga Lap tops från Lap Power. Även för de svenska distributörerna Communica och PC-lan har en intensifiering av marknadsbearbetningen skett. Affärsområde konsulttjänster har haft en beläggningsgrad uppgående till över 90 procent. Efterfrågan på SoftGSM-relaterade konsulttjänster har ökat , varför en anpassning sker av verksamheten mot detta område. Därmed ökar synergieffekterna med marknadsföringen och produktutvecklingen av SoftGSM. Försäljningen av SoftGSM har bestått av licenser som ersättning och komplement till pc-card samt som "stand-alone" och OEM-produkt. Målsättningen är att inom kort även etablera SoftGSM som en värdefull komponent i andra typer av mobila enheter. Försäljningsvolymen har tagit fart under juni 99. Tillväxttakten förväntas öka ytterligare. I november 1998 genomfördes en nyemission och ägarspridning vilket tillförde bolaget 5,3Mkr exkl. emissionskostnader. På extra bolagsstämma den 1 mars beslöts om en aktiesplit på så vis att för varje gammal aktie skulle erhållas 5 nya. Nominellt belopp per aktie är därefter 0,20 kronor. Första handelsdag efter split var den 18 mars. På stämman valdes även Örjan Gatu och Jan Olof Backman till nya styrelseledamöter. Styrelsen enades sedan om att Jan Olof Backman skulle utses till ny styrelseordförande. Resultaträkning 1998-07-01 1997-07-01 -1999-06- -1998-06- 30 30 Kr Rörelsens intäkter m Visa rad Visa rad m Nettoomsättning 8 288 750 1 576 551 Aktiverat arbete för 1 214 796 2 636 319 egen räkning Övriga 0 108 950 rörelseintäkter Summa 9 503 546 4 321 820 Rörelsens kostnader Visa rad Visa rad Handelsvaror -977 230 -454 579 Övriga externa -6 754 731 -2 030 075 kostnader Personalkostnader -5 704 038 -1 711 833 Avskrivningar av Visa rad Visa rad materiella och immateriella -319 766 -80 884 anläggningstillgångar Jämförelsestörande 0 -150 000 poster Summa -13 755 -4 427 371 765 Rörelseresultat -4 252 219 -105 551 Resultat från Visa rad Visa rad finansiella investeringar Ränteintäkter 8 099 590 Räntekostnader -464 352 -226 548 Summa -456 253 -225 958 Resultat efter -4 708 472 -331 509 finansiella poster Bokslutsdispositioner Förändring 0 127 047 periodiseringsfond Återföring av 0 40 972 skatteutjämningsreser v Summa 0 168 019 Resultat före skatt -4 708 472 -163 490 Skatt på årets 0 605 resultat ÅRETS RESULTAT -4 708 472 -162 885 Kommentarer till rapporten Bolagets räkenskapsår är 0701-0630. Omsättning Nettoomsättningen i perioden uppgick till 8,29 mkr, vilket är lägre än beräknat och ett resultat av att flera större leveransavtal inte givit effekt förrän under verksamhetsårets slut. Allmänt sett har det tagit längre tid än beräknat att få igång försäljningen och framför allt licensieringen till de stora internationella avtalsparterna. Detta beror framför allt på att kunderna (stora multinationella organisationer) kräver tid för anpassning och noggrann testning av SoftGSM samt för framtagning av nya förpackningar och liknande. Rörelsens kostnader Rörelsens kostnader uppgick till 13,76 mkr. Detta är enligt förväntan för 98/99 samtidigt som mer resurser än budgeterat lades på marknadsföring under Q4 1998. Personalkostnader i perioden uppgick till 5,7 mkr. Övriga externa kostnader uppgick till 6,8 mkr. Periodens resultat Resultatet i perioden blev ca -4,7 mkr, vilket är lägre än beräknat. Detta beror på fördröjd omsättningstillväxt enligt ovan. Föreliggande rapport har ej granskats av bolagets revisorer. Nästa rapporttillfälle är kvartalsrapport för perioden 0701-0930, vilket publiceras 991016 ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/1999/08/13/19990813BIT00330/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/1999/08/13/19990813BIT00330/bit0002.pdf