Halvårsrapport 1 januari - 30 juni 1998

Report this content

Halvårsrapport 1 januari - 30 juni 1998 Starkt första halvår för Micronic Laser Systems AB (publ.) Micronic Laser Systems omsättning för första halvåret ökade med 43 procent från 98 Mkr till 141 Mkr, främst genom volymtillväxt. Resultat efter finansiella intäkter och kostnader ökade med 18 Mkr och uppgick till 36 Mkr. Orderstocken per 30 juni uppgick till 159 Mkr. - Vi gjorde ett bra resultat under perioden men orderingången fortsätter att vara svag på grund av den finansiella krisen i Asien, säger Staffan Junel som är VD för Micronic. Våra kunder i de för bolaget viktiga länderna Korea, Japan och Taiwan har skjutit upp sina beslut om investeringar. Orderingången under perioden uppgick till 71 Mkr och Micronic har bibehållit sin marknadsposition. Världsmarknaden för platta bildskärmar påverkas i lägre grad av den asiatiska turbulensen, vilket förväntas leda till en fortsatt efterfrågan av laserritare för aktiva LCD-skärmar. Huvuddelen av tillverkarna, i detta för Micronic viktiga marknadssegment, finns i Japan. Inom marknadssegmentet halvledare har tre system levererats. Systemen möter väl de uppsatta prestandamålen. Micronic upplever ett ökat intresse för kvalificerade laserritare inom detta segment. Koncernens organisation har under året förstärkts med 29 personer, främst inom de tekniska avdelningarna. Personalstyrkan uppgår i augusti till totalt 145 personer, vilket är en ökning sedan augusti föregående år med 36 personer. I februari beslöts att kraftigt expandera den betydelsefulla renrumskapaciteten. Den pågående tillbyggnationen kommer att vara avslutad under september. Denna investering ger företaget möjlighet att parallellt arbeta med kundleveranser, utveckling och kunddemonstrationer för de olika produktprogrammen. Micronic förbereder nu i samarbete med D. Carnegie AB en börsintroduktion på Stockholms Fondbörs. Styrelsen har beslutat att avvakta med börsintroduktion tills marknadssituationen stabiliserats. Bolaget hade den 30 juni cirka 125 ägare. Utdrag ur halvårsrapporten Mkr 1998 1997 jan-juni jan-juni Nettoomsättning 141,2 98,6 Rörelseresultat 36,6 18,5 Resultat efter finansiella 36,1 18,1 poster Vinstmarginal 26% 18% Eget kapital, Mkr 115 60 Soliditet 57% 40% Vinst per aktie efter 2,05 1,03 schablonskatt, kr Fullständig rapport kan beställas på: Fax: 08-638 52 90 E-post: info@micronic.se eller hämtas från Micronics web-sida: www.micronic.se Detta är Micronic Laser Systems Micronic Laser Systems är ett högteknologiskt företag som utvecklar, tillverkar och marknadsför en serie extremt noggranna laserritare för framställning av fotomasker. Teknologin kallas mikrolitografi. Micronics system används av världens ledande elektronikföretag i tillverkningen av bildskärmar för TV-apparater och datorer samt i tillverkningen av halvledarkretsar. Micronic är ett företag i expansion. I oktober 1997 erhöll Micronic Exportrådets prestigefyllda "Sweden-Japan Trade Award 1996" för betydande affärsutveckling och enastående resultat. I november 1997 fick företaget ta emot utmärkelsen "Export Hermes 1997" av Fonden för Exportutveckling. 1996 utsåg Almi Micronic till "¤rets tillväxtföretag i Stockholms län". Micronics huvudkontor ligger i Täby och företaget har idag tre servicecenters; i Japan, Taiwan och USA.