Delårsrapport januari - juni 2017

• Under perioden hölls det första europeiska distributörsmötet i anslutning till Bolagets nya lokaler
  • Bolaget har efter perioden meddelat en systemförsäljning till Helsingfors Universitetssjukhus
  • Under perioden har Bolaget i egen regi eller tillsammans med distributör deltagit på kongresser i ett 10-tal europeiska länder

Perioden januari - juni:

• Bolagets intäkter under perioden uppgick till 80 kSEK (164)
  • Resultat efter finansiella poster – 8,5 MSEK (-9,2)
  • Soliditet 78 (71,0 %)
  • Resultat per aktie efter skatt – 0,14 sek (-0,20)

Perioden april - juni:

• Bolagets intäkter under perioden uppgick till 0 kSEK (164)
  • Resultat efter finansiella poster – 4,4 MSEK (-4,5)
  • Resultat per aktie efter skatt – 0,07 sek (-0,09)

Bolagets verksamhet i korthet
Micropos Medicals produkt RayPilot® är ett tillbehör till strålbehandlingsutrustning som möjliggör ökad precision vid cancerbehandling i syfte att höja botningsgraden, minska biverkningarna och korta ner behandlingstiden.

RayPilot® består i huvudsak av hårdvara, mjukvara och en patientunik förbrukningsvara. Förbrukningsvaran kan förutom att lokalisera strålområdet även automatiskt ge patientens identitet och arbete pågår med att även integrera en världsunik funktion att samtidigt mäta vilken stråldos som träffar i tumörområdet, allt i syfte att säkerställa att behandlingen alltid sker på rätt patient med rätt stråldos på cancertumören och inte på den friska vävnaden runtomkring.

Micropos grundades 2003 vid Chalmers Innovation som 2014 rankades som den sjunde bästa affärsinkubatorn i världen. Idéen till Bolagets produkt RayPilot® kommer ursprungligen från ett internationellt team av fyra läkare och professorer inom onkologi med många års erfarenhet av strålbehandling och med flera framtagna medicintekniska produkter och läkemedel i bagaget.
Bolaget har utifrån denna idé utvecklat, produktifierat och certifierat RayPilot® för att möjliggöra precisionsbehandling av cancer och produkten används idag vid strålbehandling av prostatacancer.

Kliniska studier visar att vid prostatacancerbehandling kan tumören röra sig internt i kroppen mer än 1 cm. Eftersom tumörens position idag inte registreras under pågående strålbehandling kompenseras organrörelsen med att strålning ges på ett betydligt större område vilket medför att omkringliggande vävnad riskerar att skadas.

Micropos brukar göra liknelsen vid att om en cancertumör av en mandarins storlek skall botas så strålas ett område stort som en apelsin för att kompensera för eventuell rörelse. Detta är en av orsakerna till de risker och biverkningar såsom impotens, urinvägsbesvär och ändtarmsblödningar som är nära förknippade med prostatacancerbehandling.
Micropos har sedan starten fokuserat på att ta fram RayPilot® för att kontinuerligt registrera tumörens läge i kroppen i syfte att möjliggöra precisionsbehandling med lägre risk för biverkningar och färre behandlingstillfällen (hypofraktionering).

Under de första årens användning av RayPilot® har syftet varit att utvärdera och ge svar på de frågeställningar som klinikerna har runt produkten. Frågeställningarna har främst handlat om hur produkten fungerar i det kliniska arbetsflödet, hur patienterna klarar av den implanterade radiosändaren inuti prostata samt hur mycket prostata rör på sig under pågående behandling.

Med den erfarenhet som byggts upp tillsammans med att en global trend att vilja effektivisera behandlingen så har intresset för RayPilot® ökat och därmed har affärsmodellen kunnat övergå från testanvändare till i första steget kommersiell försäljning av förbrukningsvara och under 2016 genomfördes den första kommersiella systemförsäljningen till en distributör. Vidare under 2017 kunde Bolaget meddela att Helsingfors Universitetssjukhus i Finland köpt ett RayPilot®-system. Denna klinik är den kund som kommit längst med användningen då de sedan november 2014 använt RayPilot® för att både fokusera strålningen mer på prostata och för att korta behandlingstiden från normala 40-talet tillfällen till endast 5 tillfällen på en utvald andel av sina patienter.

Bolaget fokuserar idag försäljningsinsatserna på den europeiska marknaden och har distributörer för 16 europeiska länder.

Bolaget är listat på AktieTorget under aktiesymbolen MPOS.

Händelser under perioden
Kostnaderna och köerna inom cancervården ökar i världen. Detta gör att intresset för hypofraktionering som markant minskar på antalet behandlingstillfällen ökar. Förutom behovet att minska kostnaden och tiden för strålbehandling börjar vetenskapliga publikationer uppmärksamma att hypofraktionering även kan innebära både en bättre botningsgrad och en minskad risk för att skada omkringliggande frisk vävnad om strålningen kan fokuseras på tumören. De höga stråldoserna som ges vid ett fåtal tillfällen kan samtidigt öka risken för felbehandling eftersom organrörelse kan ge effekten att tumören underdoseras samtidigt som den friska vävnaden överdoseras och skadas. Denna insikt växer sig nu starkare och gör att intresset och behovet för RayPilot® ökar då det är avgörande att säkerställa cancertumörens position under hela behandlingen för att säkerställa att rätt dos ges på rätt plats.

Nedan följer en sammanfattning av väsentliga händelser under året.

Micropos och Helsingfors Universitetssjukhus förlängde under det första kvartalet sitt samarbete. Helsingfors köper kontinuerligt förbrukningsvara och använder sedan drygt två år RayPilot® för att öka precisionen och möjliggöra hypofraktionerad strålbehandling av prostatacancer med goda resultat. Kliniken har flera konkurrerande system installerade men använder RayPilot® som förstaval för de patienter som skall behandlas på kortast tid och med hög precision. För denna patientgrupp minskas antalet behandlingstillfällen från ett 40-tal till endast fem. Kliniken har för avsikt att utöka användningen till andra tumörgrupper, arbeta för att få det integrerat med andra system samt fick i samband med förlängningen en option att friköpa RayPilot®-systemet.

I januari månad började tester och utvärdering av den kommande dosmätningsfunktionen genomföras på Radiumhospitalet i Oslo.

I februari deltog Micropos i ett besöksprogram i Sverige tillsammans med Unicancer, en sammanslutning av 20 franska cancercenter som centralt samordnar strategiska aktiviteter som till exempel inköp och införande av nya behandlingsformer. En av programpunkterna var ett föredrag där en fysiker från Unicancerkliniken Centre Léon Bérard i Lyon berättade om deras erfarenheter med RayPilot® och dess fördelar gentemot andra positioneringssystem som de utvärderar.

Under ett par dagar i mars höll Micropos ett uppskattat distributörsmöte där distributörer från Europa fick lära sig mer om RayPilot®. I utbildningen ingick både teoretiska och praktiska moment.

Både Centre Léon Bérard i Lyon och Universitetssjukhuset i Örebro tog under det första kvartalet emot varsin delegation av läkare som skickats för att studera användningen av RayPilot®.

I april tecknades distributörsavtal med Euromed-Sofia för distribution i Bulgarien.

I maj deltog bolaget på Europas största strålbehandlingsmässa, ESTRO, med ett stort team och sin största monter någonsin. Montern var välbesökt och flera besökare kunde ta del av både en läkare och fysikers erfarenheter av RayPilot® från Micropos referenskund Centre Léon Bérard i Lyon.

Under året har Micropos och tillsammans med distributörer deltagit på mässor och kongresser i ett 10-tal länder i Europa. På ett antal av kongresserna har även Micropos haft möjligheten att hålla föredrag och presentera RayPilot®. Dessutom hölls i juni en workshop med cirka 80 deltagare från hela Polen vid cancerkliniken Wielkopolskie Onkologii i Poznan där den kommande dosmätningsfunktionen demonstrerades live i ett av behandlingsrummen.

I slutet av maj flyttade Micropos till större och mer ändamålsenliga lokaler på Adolf Edelsvärds gata 11 i området Klippan i Göteborg.

Händelser efter periodens utgång
Efter periodens utgång så har Micropos meddelat ytterligare en systemförsäljning av RayPilot®. Det är Micropos referenskund Helsingfors Universitetssjukhus som bestämt sig för att utnyttja den köpoption som de fick i samband med avtalsförlängningen i början av året. Kliniken som sedan tidigare har flera konkurrerande positioneringssystem använder RayPilot® vid extrem hypofraktionering där de på en andel av sina patienter minskar antalet behandlingstillfällen från 40-talet till endast 5. Genom RayPilot® kan de övervaka prostatas aktuella läge med hög precision (mindre än 1 mm). Detta för att minimera risken för att skada den friska omkringliggande vävnaden och för att med säkerhet träffa rätt hela tiden. Redan vid en prostatarörelse överstigande 3 mm stänger de av strålen. När erfarenheten med hypofraktionering ökar antas andelen patienter som erbjuds denna behandling öka.

I juli erhölls ett amerikanskt patent för algoritmen bakom positioneringen i RayPilot® systemet. Det beviljade amerikanska patentet, US 9,707,041 har benämningen ”Model Based Positioning System” och täcker metoden som ligger till grund för positionering av tumören i RayPilot® systemet. Patenttiden sträcker sig till och med 2027-10-20.

Försäljning och resultat
Bolagets nettoomsättning uppgick under perioden till kSEK 80 (164) med ett resultat om kSEK – 8 480 (- 9 223).

Soliditet
Bolagets soliditet uppgick den 30 juni 2017 till 45 procent (71).

Likviditet och finansiering
Den 30 juni 2017 uppgick Micropos Medicals banktillgodohavanden till kSEK 16 620 (9 176). Långfristiga räntebärande skulder uppgick till kSEK 655 (757)

Anställda
Antalet årsanställda uppgick för perioden till 7 personer.

Eget kapital, aktiekapital och antal aktier
Per den 30 juni 2017 uppgick Micropos Medicals egna kapital till 17 070 kSEK (11 529). Aktiekapitalet är fördelat på 59 738 555 aktier med ett kvotvärde om SEK 0,05. Samtliga aktier utgörs av samma serie och äger samma rätt till röst och vinst i bolaget. Bolaget är sedan den 21 december 2009 listat på AktieTorget under kortnamnet MPOS.

Framtidsutsikter
Sjukhusen får allt högre krav på sig att effektivisera och minska kostnaderna för sjukvården och i många länder eftersöks därför produkter och tjänster som kan hjälpa till med detta. Inom strålbehandling av cancer ökar nu intresset globalt för införande av nya behandlingssätt där antalet behandlingstillfällen minskas dramatiskt genom så kallad hypofraktionering där en viktig komponent är att säkerställa precisionen. Genom införandet av hypofraktionering inom prostatacancervården kan exempelvis cirka 8 gånger fler patienter behandlas på samma tidsenhet. Det finns dock hinder i form av att det finns begränsad mängd vetenskaplig data runt hypofraktionering samt att betalningsmodellerna ännu inte är anpassade för detta i alla länder. Dessa hinder håller dock på att lösas upp i och med att erfarenheten ökar och att klinisk data som visar goda resultat publicerats det senaste åren samt att ytterligare data i ämnet publiceras kontinuerligt.

Micropos har nu en position där RayPilot® används av välrenommerade referenskunder i Europa både vid hypofraktionering och hos kliniker som planerar start av hypofraktionering. Eftersom det nu anses finnas en bearbetningsbar marknad så har Bolaget under det senaste året stärkt sig både på marknadssidan med fler personer och med ytterligare distributörer.

Det ökade intresset märks tydligt på kongresser med fler intresserade besökare och genom att Bolaget under året har fått möjlighet att vid flertalet tillfällen inför stor publik presentera sig både på seminarier i samband med vetenskapliga kongresser och i form av workshops på kliniker.

Genom att Bolaget nyligen kunnat meddela ytterligare en systemförsäljning till vår referenskund Helsingfors Universitetssjukhus så stärks övertygelsen ytterligare om att marknaden börjar ta till sig våra produkter och styrelsen och ledningen räknar med att sluta fler kommersiella avtal med nya kunder under året.

Redovisningsprinciper
Rapporten har upprättats i enlighet med årsredovisningslagen och med tillämpning av värderingsprinciperna i Bokföringsnämndens allmänna råd BFNAR 2012:1 Årsredovisning och koncernredovisning (K3). För immateriella tillgångar har aktiveringsmodellen i det allmänna rådet tillämpats. Bolagets tillgångar och skulder upptas till anskaffningsvärdet respektive nominellt värde om ej annat framgår. Denna rapport har inte varit föremål för granskning av bolagets revisorer.

Nästa rapporttillfälle
Kvartalsredogörelse avges den 28 november 2017.
Delårsrapporten har upprättats i överensstämmelse med årsredovisningslagen.
Denna rapport har inte varit föremål för granskning av bolagets revisorer.

Micropos Medical AB (publ) (www.micropos.se) utvecklar och säljer produkter för precisionsbehandling av cancer. Bolagets produkt RayPilot® är idag avsedd för att säkerställa en förbättrad strålbehandling av prostatacancer. Med en högre precision kan man på ett säkert sätt fokusera strålningen på prostata och öka stråldosen vilket därmed kan ge en ökad möjlighet till en botande behandling samtidigt som vanligt förekommande biverkningar kan minska samtidigt som antalet behandlingstillfällen reduceras. RayPilot® kan liknas vid ett GPS-system och består av tre delar; sändare, mottagarsystem och mjukvara. RayPilot® kan användas tillsammans med alla vanligt förekommande linjäracceleratorer och har en unik lösning för gating som är godkänd och kompatibel med  Varians Clinac® iX och Trilogy® system. I en unik kommande generation av RayPilot® sändare kombineras positionering, in-situ dosimetri och automatisk patientidentifikation. RayPilot® systemet är CE-certifierat och därmed godkänt för europeisk användning. Bolaget är listat på AktieTorget under aktiesymbolen MPOS.

Denna information är sådan information som Micropos Medical AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 30 augusti 2017.