Kvartalsredogörelse Micropos Medical AB (publ) Januari-mars 2015

Januari-mars 2015

-     Resultat före skatt, kSEK – 4 025 (- 3 318)

-     Summa eget kapital uppgick till 11 243 kSEK (25 940) vid periodens slut.

-     Likvida medel uppgick till 3 508 kSEK (14 226) vid periodens slut.

-     Intäkter uppgick till 0 kSEK (120)

Bolagets verksamhet

Micropos grundades 2003 vid Chalmers Innovation som nyligen rankades som den sjunde bästa affärsinkubatorn i världen. Idéen till RayPilot® kommer ursprungligen från ett internationellt team av fyra läkare och professorer inom onkologi med många års erfarenhet av strålbehandling och med flera framtagna medicintekniska produkter och läkemedel i bagaget.

Bolaget har genom målmedvetet arbete utifrån en idé utvecklat, produktifierat och certifierat RayPilot® som idag är ett av två godkända system som elektromagnetiskt (dvs. helt utan behov av skadlig joniserande strålning) kan positionera en cancertumör i realtid under strålbehandling. RayPilot® är ett tillbehör till dagens strålbehandlingsutrustning och är anpassat för att kunna integreras med befintlig utrustning oberoende av fabrikat. Potentialen med systemet är att öka möjligheten att bota patienten och samtidigt ge en snabbare behandling med färre biverkningar. Det ger även möjlighet att göra identitetskontroll av patienten så rätt patient behandlas och i en helt världsunik version dessutom kunna mäta och verifiera den stråldos som tumören utsätts för. Denna genomgår nu kliniska tester. Systemet används initialt för positionsbestämning av prostatatumörer, men har nyligen erhållit ett europeiskt godkännande att även kunna användas varsomhelst på utsidan av kroppen där rörelse under behandling önskas detekteras eller övervakas. Ett exempel på detta utökade användningsområde är behandling av vänstersidig bröstcancer där RayPilot® kan hjälpa till att undvika skada på hjärtat vid strålbehandling.

RayPilot® är CE-märkt vilket innebär att det är godkänt för försäljning och användning i Europa.

Micropos har utvecklat RayPilot® med ett plattformstänk och inledningsvis satsat på att starta användning på prostatacancer som i många fall leder till svåra livskvalitetsnedsättande biverkningar såsom impotens, urinvägsbesvär och ändtarmsblödningar. Målet är att utifrån RayPilot®-plattformen utöka användningsområdena och införa flera typer av förbrukningsvaror samt hård- och mjukvaror för en bredare användning vid flertalet andra cancerformer. Exempel på detta är det senaste årets nyheter bestående av:

-     hård- och mjukvaruinterface till världens största strålbehandlingstillverkare Varian.

-     mjukvaruinterface för automatisk inhämtning av patient och dosplaneringsdata

-     utökat användningsområde för ex.vis vänstersidig bröstcancer

-     start av användning, i studieform, för den nya världsunika RayPilot® förbrukningsvaran som samtidigt visar tumörposition, patientidentitet och stråldos i tumörområdet.

Bolaget fokuserar idag försäljningsinsatserna på den Europeiska marknaden och har distributörer för 10 europeiska länder. RayPilot® används idag på flera cancerkliniker för att öka precisionen vid strålbehandlings av prostatacancer.

Bolaget är listat på AktieTorget under aktiesymbolen MPOS.

Bolagets utveckling under perioden januari-mars 2015

I början på januari installerades RayPilot® på det franska cancercentret Centre Georges-Franqois Leclerc i Dijon. Detta är Bolagets första installation som utförts tillsammans med Varian och där det nya helautomatiserade Varianinterfacet används. Denna klinik är även först att utvärdera Micropos nya och världsunika RayPilot® förbrukningsvara som samtidigt lokaliserar tumören, identifierar patienten och dessutom mäter vilken stråldos som avges i tumörområdet.

Under början av 2015 har Bolaget deltagit vid flertalet behandlingar och produktdemo på kliniker i Finland, Frankrike och Italien.

Integrationsarbete pågår med Elekta och tester har genomförts ute på strålbehandlingskliniker tillsammans med Elekta.

I slutet av februari kallade Micropos styrelse till Extra Bolagsstämma och fick där mandat från aktieägarna att genomföra en företrädesemission på upp till 22 MSEK.

Bolaget har deltagit på kongresserna MedFys i Norska Kvitfjell för fysiker inom strålbehandling, BHPA i Belgiska Antwerpen tillsammans med distributören Bogman samt på Onkologidagarna i Umeå.