Micropos Medical AB (publ) ingår samarbetsavtal med Johns Hopkins Medicine

Micropos Medical har idag ingått ett samarbetsavtal med Johns Hopkins Medicine, JHM, i Baltimore, USA.

Avtalet innebär att JHM skall utvärdera bolagets produkt Raypilot® samt göra en fördjupad studie i Hypofractionering, sk SBRT, för behandling av prostata cancer tillsammans med Micropos Raypilot System.

"Avtalet är en mycket viktig del i vår USA lansering, säger företagets vd Thomas Lindström. Att JHM nu bedriver en egen fördjupad forskning kring behandling av prostatacancer tillsammans med vår utrustning är mycket hedervärt. Samtidigt innebär studien att sjukhuset får en fördjupad kunskap om Raypilot. JHM har behandlat patienter med SBRT sedan en tid tillbaka, men har inte hittat någon bra metod för rörelseövervakning av prostatan i realtid. Arbetet kommer att fokusera på att utvärdera en pålitlig och lättanvänd metod som rutinmässigt kan användas vid strålbehandling av prostatacancer med syfte att minska biverkningar, fortsätter Thomas"

Studien med Raypilot kommer starta i mitten av första kvartalet 2023

Thomas Lindström, VD på Micropos Medical AB (publ), 031-760 80 05, info@micropos.se

Micropos Medical AB (publ) utvecklar och säljer produkter för precisionsbehandling av cancer. Bolagets produkt Raypilot® är framtagen för att säkerställa en förbättrad precision vid strålbehandling av prostatacancer. Med en ökad precision kan man på ett säkert sätt fokusera strålningen på prostata och öka stråldosen vilket därmed kan ge en ökad möjlighet till en botande behandling samtidigt som vanligt förekommande biverkningar kan minska och behandlingstiden kortas. Raypilot® kan liknas vid ett GPS-system och består av tre delar; sändare, mottagarsystem och mjukvara. Raypilot® med förbrukningsvarorna Hypocath®  och Viewcath är CE-märkta och FDA godkända för Europeisk- respektive USA användning.

Bolaget är listat på Spotlight Stock Market under aktiesymbolen MPOS.
Välkommen att följa Bolaget på LinkedIn eller på www.micropos.se

Denna information är sådan information som Micropos Medical AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 14 december 2022.