Micropos Medical sluter hyresavtal med sjukhuset HFR Fribourg i Schweiz

Ett hyresavtal har slutits med sjukhuset HFR Fribourg i Schweiz. Enligt avtalet kommer sjukhuset att hyra ett Raypilot System av Micropos Medical under ett år, samtidigt som de kommer att köpa förbrukningsartiklarna Raypilot Viewcath™ och Raypilot Hypocath®. Efter hyresperioden har sjukhuset möjlighet att köpa utrustningen.

Detta avtal, värderat till ca 300k SEK i initialskedet, innebär att sjukhuset kan anpassa sina resurser efter behov, och beroende på ökningen av antalet behandlande patienter, har de möjlighet att köpa ytterligare förbrukningsvaror.

Micropos Medicals VD, Thomas Lindström säger: "Att erbjuda Raypilot System som en service och låta kunderna betala för förbrukningsvarorna är ett upplägg vi provar alltmer frekvent. Det skapar mer flexibilitet och framför allt möjliggör det för våra kunder att kunna fatta snabbare beslut och komma till start. Kapitalinvestering är en tidsödande process för offentliga aktörer. Med ett hyresavtal kan vi undvika detta."

Thomas Lindström tillägger vidare: "Vi ser att mer och mer kliniska data pekar på SBRT, dvs. få stråltillfällen med högre stråldos per gång, och att minska biverkningarna står i fokus. Vi behöver vara tålmodiga och arbeta målmedvetet med den kundgruppen inom strålonkologin som nu vill förändra."

Detta partnerskap mellan Micropos Medical och HFR Fribourg i Schweiz utgör ett betydande framsteg i företagets strategi att anpassa sig till varierande kundbehov och bidra till att öka flexibilitet och effektivitet inom hälso- och sjukvården.

Denna information är sådan som Micropos Medical är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2023-10-25.

Thomas Lindström, VD på Micropos Medical AB (publ), 031-760 80 05, info@micropos.se

Micropos Medical AB (publ) utvecklar och säljer produkter för precisionsbehandling av cancer. Bolagets produkt Raypilot® System är framtagen för att säkerställa en förbättrad precision vid strålbehandling av prostatacancer. Med en ökad precision kan man på ett säkert sätt fokusera strålningen på prostata och öka stråldosen vilket därmed kan ge en ökad möjlighet till en botande behandling samtidigt som vanligt förekommande biverkningar kan minska och behandlingstiden kortas. Raypilot® System kan liknas vid ett GPS-system och består av tre delar; sändare, mottagarsystem och mjukvara. Raypilot® System med förbrukningsvarorna Raypilot Hypocath® och Raypilot Viewcath är CE-märkta och FDA godkända för Europeisk- respektive USA användning.

Bolaget är listat på Spotlight Stock Market under aktiesymbolen MPOS.
Välkommen att följa Bolaget på LinkedIn eller på www.micropos.se