RayPilot® visades på Europas största strålbehandlingskongress i Barcelona

I slutet av april deltog Micropos på den största europeiska strålbehandlingskongressen ESTRO i Barcelona.
På årets ESTRO gjordes en rejäl satsning genom att ha den största montern någonsin med ett mycket bra läge mittemot världens största strålbehandlingsbolag Varian och bredvid det världsledande bolaget inom dosplanering, RaySearch som båda drar mycket folk.

På kongressen visades RayPilot® systemet upp tillsammans med interfacet till Varian som lanserades under 2014. Vidare kunde Bolaget visa upp en ny kommande modul i RayPilot® mjukvaran som sammanfattar och dokumenterar prostatarörelse från varje patient och behandlingstillfälle. I montern kunde data från ett 1000-tal behandlingstillfällen studeras.
Dessutom kunde Bolaget visa upp första preliminära dosmätningsdata från användning av den nya kommande generationen av RayPilot® förbrukningsvara som förutom att lokalisera prostata 30 gånger per sekund dessutom mäter vilken stråldos som avges i prostata.

Under kongressens tre dagar samt en kväll genomfördes flertalet förbokade möten med andra strålbehandlingsföretag, och distributörer. Flera möten genomfördes med befintliga RayPilot® kunder samt ett stort antal demonstrationer för nya potentiella kunder. Under kongressen fördes även diskussioner med Bolagets distributörer samt med ett flertal nya distributörer som representerar betydande marknader och som visade ett stort intresse för RayPilot®.

Förutom Micropos egen personal så deltog även tre styrelseledamöter i montern och på utvalda möten.

Gå in på vår Facebooksida på www.facebook.com/microposmedical (kräver inget Facebook-konto) för att se bilder och filmer från ESTRO.

Tomas Gustafsson, VD på Micropos Medical AB (publ), 031-772 80 99

Micropos Medical AB (publ) (www.micropos.se) utvecklar och säljer framtidens produkter för precisionsbehandling av cancer. Bolagets första produkt RayPilot® är inledningsvis avsedd för att säkerställa en förbättrad strålbehandling av prostatacancer. Med en högre precision kan man på ett säkert sätt fokusera strålningen på prostata och öka stråldosen vilket därmed kan ge en ökad möjlighet till en botande behandling samtidigt som vanligt förekommande biverkningar kan minska och behandlingstiden kortas. RayPilot® kan liknas vid ett GPS-system och består av tre delar; sändare, mottagarsystem och mjukvara. RayPilot® har en unik lösning för gating som är godkänd och kompatibel med Varians Clinac® iX linear accelerators och Trilogy® system. Micropos kommer under 2015 släppa en ny RayPilot@ sändare som kombinerar positionering, in-situ dosimetri och automatisk patientidentifikation. RayPilot® systemet är CE-certifierat och därmed godkänt för Europeisk användning. Bolaget är listat på AktieTorget under aktiesymbolen MPOS.