Det europeiska priset på Xbox sänks till 299 euro

Det europeiska priset på Xbox sänks till 299 euro Stockholm, 18 april 2002 - Microsoft meddelar idag att Xbox europeiska pris kommer att sänkas till 299 euro från och med den 26 april 2002. Konsumenter som redan har köpt konsollen kommer att belönas med ett speciellt framtaget värdepaket. Xbox har i flertalet konsumenttester utnämnts som den spelkonsoll som ger marknadens bästa spelupplevelse. Sedan lanseringen i USA, för mindre än 5 månader sedan, har mer än 20 olika Xbox titlar sålt i över 100 000 exemplar. Halo har sålts i över en miljon enheter, detta gör Halo till det snabbast säljande spelet någonsin för en nästa-generations spelkonsoll. Enligt ChartTrack i Storbrittanien såldes det, två veckor efter lanseringen, 2,8 spel till varje Xbox. I USA hade det, fyra månader efter lanseringen, sålts 3,9 spel till varje Xbox, detta är rekord för en nästa-generations spelkonsoll enligt branschorganisationen NPDFunworldSM - Det mottagande som Xbox fått i form av recensioner, utmärkelser och spelförsäljning visar att konsumenterna älskar Xbox. Vi vill genom prissänkningen säkerställa att priset inte är ett hinder för att kunna uppleva Xbox enorma potential, säger Peter Svanfelt, nordisk försäljningsdirektör Microsoft HRD. - Det här är ett långsiktigt strategiskt drag som kommer att gynna våra återförsäljare, spelutvecklare och naturligtvis alla spelälskare. Xbox har varit prisvärd hela tiden eftersom det är världens kraftfullaste spelkonsoll med inbyggd hårddisk och bredbandsport - nu blir den ännu mer prisvärd, fortsätter Peter Svanfelt. - Den europeiska Xbox lanseringen har varit fantastisk. Det är en enormt bra konsoll med fantastiska spel. Det är toppen att Microsoft nu gör det möjligt för fler konsumenter att uppleva Xbox, säger David Gardner, VD för Electronic Arts. - Det här är mycket bra för Xbox. Responsen från våra kunder har varit mycket positiv men har det funnits en begränsande faktor har det varit priset. Vi kommer nu inte bara sälja fler Xbox konsoller utan även mer spel och tillbehör, säger Susanne Alstermark, affärsområdeschef multimedia, ONOFF. Kunder som redan har köpt en Xbox kommer att belönas för detta i form av ett speciellt värdepaket. Detaljer rörande detta finns tillgängliga på www.xbox.com/se. Om Xbox Xbox (http://www.xbox.com/) (http://www.playmore.com) är Microsofts "nästa generations" spelkonsol och erbjuder de mest kraftfulla spelupplevelserna hittills. Genom sin teknologi gör Xbox det möjligt för spelutvecklare att skapa spel som gränsar mellan fantasi och verklighet på ett sätt som tidigare inte varit möjligt. Xbox finns nu tillgänglig i Sverige till det rekommenderade priset 4995 kronor ( 299 euro från och med 26 april 2002). Om Microsoft Microsoft grundades 1975. Microsoft vision är att skapa innovativ mjukvara som ger människor tillgång till tjänster, information och kommunikation oberoende av tid, plats och enhet. För ytterligare information kontakta: Peter Svanfelt, nordisk försäljningsdirektör Microsoft HRD, 08-752 56 22, peters@microsoft.com Mattias Holm, presskontakt Dist, 08-693 53 95, mattias@dist.se ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/04/18/20020417BIT01460/wkr0001.DOC http://www.waymaker.net/bitonline/2002/04/18/20020417BIT01460/wkr0002.pdf