Nedräkningen har börjat: Xbox 360 kommer till Sverige den 2 december

TOKYO, Tokyo Game Show – Microsoft tillkännager idag att det nya underhållningssystemet Xbox 360 kommer att släppas i Nordamerika på torsdag den 22 november, i Europa på fredag den 2 december och på lördag den 10 december är det Japans tur. Detta innebär att en spelkonsol lanseras i tre världsdelar inom samma tidsram, vilket aldrig hänt tidigare.

För att möta efterfrågan från spelare världen över har nu tillverkningen av Xbox 360 börjat på allvar. I tre högteknologiska fabriker produceras miljontals konsoler till spelsugna från Osaka (Japan), Orlando (Florida) eller Oskarshamn (Sverige). – Under julen kommer spelare i Japan, Europa och Nordamerika som törstat efter high-definitiongrafik, överlägset onlinespelande och fängslande digital underhållning äntligen få chansen med Xbox 360, säger Robbie Bach, chief Xbox officer på Microsoft. Världens mest kända spelstudios har just nu fullt upp med att lägga sista handen vid sina Xbox 360-spel. Vi förväntar oss en stark spelportfölj på lanseringsdagen som kommer att tilltala fans i alla spelgenrer, i alla regioner. För närvarande är mer än 200 spel under utveckling, så spelkatalogen kommer att fortsätta växa kontinuerligt, fortsätter Bach. Bach kommer tillsammans med andra Microsoftchefer att ge en detaljerad beskrivning av företagets strategi i Japan under Tokyo Game Show. Mer än 40 japanska speltillverkare – däribland Bandai, Capcom, Koei, Konami, Namco, Sega, Square Enix och Temco – har förbundit sig att stödja Xbox 360, där de får sällskap av de bästa spelföretagen från resten av världen. Genom att förse spelutvecklare med optimala förutsättningar kommer Xbox 360 att inspirera till innovativa spellägen, handlingar och skapande. Under de närmaste två månaderna kommer nya speltitlar såväl som etablerade spelserier som Dead or Alive® 4, Ridge Racer 6, NINETY-NINE NIGHTS™, Dead Rising and FINAL FANTASY® XI att släppas till Xbox 360. Samtliga med stöd för High Definition-upplösning, kantutjämning och Dolby 5.1 surround-ljud får alla Xbox 360-spelare en mjuk och filmlik upplevelse. Utöver spelen kommer användare snart att kunna uppleva nästa generations Xbox Live; det Emmy award-vinnande spel- och underhållningsnätverket. Med Xbox 360 och Xbox Live kan man utmana någon av de miljontals medlemmarna i valfritt Xbox Live-spel, kommunicera med sina vänner via röst- och textmeddelande, ladda ner nytt innehåll, bygga onlinepersonligheter och uppleva nya former av underhållning. Musik, film och foton finns idag lagrat digitalt på en mängd sätt, bland annat i MP3-spelare, digitalkameror och Microsoft Windows XP-baserade datorer. Xbox 360 gör det enkelt att använda allt sitt digitala innehåll – i vardagsrummet, på den bästa tv:n och ur de bästa högtalarna. Xbox 360 heter i sitt grundutförande Xbox 360 Core System och kommer att säljas till ett rekommenderat cirkapris på 2995 kr. För de spelare som vill ha en total spelupplevelse redan från början släpps Xbox 360 till ett rekommenderat cirkapris på 3995 kr. Xbox 360 kommer med en lång rad tillbehör: en 20 GB stor löstagbar hårddisk där musik, film och spel kan lagras. Vidare medföljer en trådlös Xbox 360-handkontroll, en Media Remote, ett Xbox 360 headset, en Component HD AV-kabel för att kopplas till komponent- eller kompositingången i tv:n, en ethernetkabel samt batterier. Under Tokyo Game Show får allmänheten för första gången uppleva Xbox 360s i verkligheten. Ett antal nyckeltitlar kommer att finnas i Xbox 360s monter: • “(eM)-eNCHANT-arM” (FromSoftware Inc.) • “Bomberman — Act Zero” (Hudson Soft Co. Ltd.) • “Call of Duty® 2” (Activision Inc.) • “CHROMEHOUNDS” (Sega) • “Dead Rising” (Capcom) • “Dynasty Warriors 5 Special” (Koei Co. Ltd.) • “Everyparty” (Microsoft Game Studios) • “Far East of Eden — Ziria” (Hudson Soft) • “FINAL FANTASY XI” (Square Enix Co. Ltd.) • “Frame City Killer” (Namco) • “Gears of War” (Microsoft Game Studios) • “Kameo™: Elements of Power™” (Microsoft Game Studios) • “Mobile Suit Gundam” (tentative title) (Bandai Co. Ltd.) • “Need for Speed Most Wanted” (Electronic Arts) • “NINETY-NINE NIGHTS” (Microsoft Game Studios) • “The Outfit™” (THQ) • “Project Gotham Racing® 3” (Microsoft Game Studios) • “Resident Evil 5” (Capcom) • “Ridge Racer 6” (Namco) • “Rumble Roses XX” (tentative title) (Konami) • “Shutoku Battle” (tentative title) (Genki Co. Ltd.) • “Sonic the Hedgehog” (Sega) • “Saint’s Row™” (THQ)