Stora nyheter från Xbox-evenemanget X03

Stora nyheter från Xbox-evenemanget X03 Stockholm, 17/9 2003 - Xbox-evenemanget X03, i Juan-Les-Pins i södra Frankrike, offentliggjorde igår kväll de fortsatta planerna för Xbox Live i Europa; den 30 oktober lanseras Xbox Live i ytterligare sex länder. Dessutom presenterades ett exklusivt samarbete med spelstudion Epic Games, vilket innebär att deras spel fortsättningsvis kommer uteslutande till Xbox. Ytterligare visades över 50 av Xbox mest efterlängtade speltitlar. X03 arrangeras av Microsoft och ger europeisk spelpress och återförsäljare möjlighet att pröva kommande spel och ta del av de senaste nyheterna från Xbox. På förra årets evenemang (X02 i Sevilla) offentliggjordes köpet av spelstudion Rare och lanseringsplanerna för Xbox Live i Europa. I år var nyheterna minst lika bra: Xbox Live På presskonferensen meddelade Michel Cassius, chef för Xbox i Europa, att Xbox Live kommer att lanseras i ytterligare sex europeiska länder den 30 oktober. Dessa länder är Danmark, Finland, Norge, Irland, Österrike och Schweiz. Nu har även den fasta månatliga abonnemangskostnaden för Xbox Live fastställts. När det initiala 1- årsabonnemanget utgått kommer det att kosta ?6.99 per månad att använda sig av Xbox Live-tjänsten. Det är även möjligt att förnya sitt befintliga 1-årsabonnemang, vilket kommer att kosta ?59.99. De nya priserna gäller från och med den 14 mars 2004. Xbox utlovar även ett tidsbegränsat specialerbjudande där alla Xobx Live-kompatibla spel kommer att innehålla ett gratis 2-månadersabonnemang för Xbox Live. Spelen Besökarna hade möjlighet att testa drygt 50 spel och kunde även glädjas åt nyheten att Microsoft Game Studios RalliSport Challenge 2 och Codemasters Xbox Live-kompatibla Race Driver 2: The Ultimate Driving Simulator, kommer till Xbox under 2004. Titlar som tidigare introducerats och som nu visades på X03 - många för första gången i Europa: · Breakdown(TM) (Namco) · Dead or Alive Online (Tecmo) · Deus Ex: Invisible War (Eidos) · Full Spectrum Warrior (THQ) · Ninja Gaiden (Tecmo) Tecmos Team Ninja och Xbox presenterar ett av millenniets mest efterlängtade spel. Spelaren ges rollen av Ruy Hayabusa och får uppleva ett revolutionärt nytt Xbox Live element, snabba nya rörelsemönster, intensiva actionscener och otroligt visuella effekter. · Starcraft: Ghost (Blizzard Entertainment) · Steel Battalion - Line of Contact (Capcom) · Tom Clancy's Rainbow Six 3 (Ubi Soft) · Tom Clancy's Splinter Cell: Pandora Tomorrow (Ubi Soft) Ytterligare Microsoft Game Studios-spel som visades på X03 och planeras att lanseras exklusivt på Xbox till jul och framöver. · Amped 2 (Microsoft Game Studios) · BC (Big Blue Box/Microsoft Game Studios) · Counter-Strike (Microsoft Game Studios) · Crimson Skies (Microsoft Game Studios) · Fable (Lionhead Studios/Microsoft Game Studios) · Halo 2 (Bungie/Microsoft Game Studios) · Project Gotham Racing 2 (Microsoft Game Studios) · Sudeki (Microsoft Game Studios) · Top Spin (Microsoft Game Studios) · Xbox Music Mixer (Microsoft Game Studios) Epic Games Epic Games och dotterbolaget Scion kommer att utveckla ett flertal nya spel exklusivt för Xbox som ska publiceras av Microsoft Game Studios. Epic, som grundades för 12 år sen av Tim Sweeney och Mark Rein, är ledande inom spelteknikutveckling och har distribuerat drygt 10 miljoner spel baserade på Unreals banbrytande 3D-teknik. - Vi ser fram emot att arbeta tillsammans med Epic, som är ett av industrins mest respekterade och framgångsrika spelutvecklingsföretag, säger Ed Fries,chef Microsoft Game Studios. X03 - "It's good to play together" När det kommer till underhållningsupplevelser finns det inget som för människor samman som Xbox. Detta reflekteras i en ny global varumärkespositionering som presenterades på X03 och vilket även exemplifierades i den nya taglinen - it's good to play together. Den nya globala Xbox-reklamkampanjen har utvecklats av McCann-Erickson. Kampanjen reflekterar en långsiktig varumärkesstrategi som utvecklats i samråd med Landor Associates och kommer att påverka all marknadsföringskommunikation för Xbox serie av spel och tjänster. Marknadsföringen anpassas även lokalt till den europeiska publiken. - Alla som någonsin har besegrat en kompis i Dead or Alive 3, bränt gummi i Paris i Midtown Madness 3 med vänner som befunnit sig på andra sidan Atlanten, eller som tillsammans med någon räddat världen i Halo, vet att Xbox för människor samman, säger Peter Moore, corporate vice president, worldwide retail sales and marketing. Om Xbox® Xbox (http://www.xbox.com/) (http://www.playmore.com) är Microsofts "nästa generations" spelkonsol och erbjuder de mest kraftfulla spelupplevelserna hittills. Genom sin teknologi gör Xbox det möjligt för spelutvecklare att skapa spel som gränsar mellan fantasi och verklighet på ett sätt som tidigare inte varit möjligt. Xbox finns tillgänglig i Sverige till det rekommenderade priset 1995 kronor. Om Xbox® Live® Xbox Live är den första omfattande onlinetjänsten för TV-spel utformad för bredband. Xbox Live gör det möjligt att via Internet spela "multiplayer"-spel med människor från hela världen. Via ett headset; "Xbox Communicator" kan spelarna även tala med varandra i realtid. Med inbyggd hårddisk och bredbandsport är Xbox redan från början utrustad för spelande online. Om Microsoft Game Studios Microsoft Game Studios är en av världens ledande utgivare och utvecklare av spel för plattformarna Xbox, Windows PC och online. Microsoft Game Studios består av ett nätverk av framstående utvecklare som skapat kreativa och innovativa speltitlar som exempelvis Halo, Project Gotham Racing och Rallisport Challenge för Xbox www.xbox.com och Age of Empires, Flight Simulator och Zoo Tycoon för Windows PC www.microsoft.com/games . Om Microsoft Microsoft grundades 1975. Microsofts vision är att skapa innovativ mjukvara som ger människor tillgång till tjänster, information och kommunikation oberoende av tid, plats och enhet. För ytterligare information och pressbilder kontakta: Magnus Langley, Nordisk produkt- och marknadschef Xbox norra Europa, 08- 752 28 05 mlangley@microsoft.com. Henric Byström, Presskontakt Dist, 08-693 53 82, henric@dist.se eller besök www.xboxemea.com User name: partner Password: xb0xr0ck$ ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/09/17/20030916BIT00540/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/09/17/20030916BIT00540/wkr0002.pdf