Xbox kommer till Europa den 14 mars 2002

Xbox kommer till Europa den 14 mars 2002 Microsoft offentliggjorde idag detaljerna rörande den europeiska lanseringen av spelkonsolen Xbox. Den 14 mars 2002 kommer Xbox att släppas på 16 europeiska marknader, inklusive Sverige. Microsoft planerar att leverera 1,5 miljoner Xbox-konsoler runtom i Europa under de tre första försäljningsmånaderna. Detaljerna kring den europeiska lanseringen offentliggjordes på X01, ett exklusivt Xbox-event som just nu pågår i Cannes i södra Frankrike. Xbox, Microsofts "nästa generations" spelkonsol, kommer erbjuda de mest kraftfulla spelupplevelserna hittills. Xbox kommer att finnas tillgänglig till det rekommenderade priset euro 479 och majoriteten av spelen kommer att säljas för euro 69. - Spelentusiasternas föreställning om TV-spel kommer att förändras för all framtid. Xbox är kraftfullare än någon annan spelkonsol på marknaden idag och levereras med inbyggd hårddisk och bredbandsadapter, tillbehör som andra konsoler endast erbjuder som dyr extrautrustning. euro 479 är ett konkurrenskraftigt pris, säger Sandy Duncan, Vice President för Xbox i Europa. Microsofts plan att leverera 1,5 miljoner spelkonsoler kan garanteras tack vare den toppmoderna produktionsenheten i Ungern, som kommer att fylla på lokala lager veckovis. - Vi kommer att fylla på lokala lager veckovis, vilket är enormt värdefullt för alla parter. Återförsäljarna kommer inte stå med tomma lager, speltillverkarna kommer att ha en stor kundbas från dag ett, men framförallt, konsumenterna kommer inte att behöva vänta på att ta hem sin Xbox och börja spela, fortsätter Sandy Duncan. Om Xbox Xbox (http://www.xbox.com/) är Microsofts "nästa generations" spelkonsol och kommer erbjuda de mest kraftfulla spelupplevelserna hittills. Genom sin teknologi gör Xbox det möjligt för spelutvecklare att skapa spel som gränsar mellan fantasi och verklighet på ett sätt som tidigare inte varit möjligt. Xbox släpps i Europa den 14 mars 2002, till priset euro 479. Om Microsoft Microsoft grundades 1975. Microsoft vision är att skapa innovativ mjukvara som ger tillgång till tjänster, information och kommunikation oberoende av tid, plats och verktyg. För ytterligare information kontakta: Magnus Langley, Nordisk Produktchef Xbox, 08-752 28 05 mlangley@microsoft.com. Mattias Holm, Presskontakt Dist, 08-693 53 95, mattias@dist.se The information contained in this document relates to a prerelease product that may be substantially modified before its first commercial release. Accordingly, the information may not accurately describe or reflect the product when first commercially released. This document is provided for informational purposes only, and Microsoft makes no warranties, express or implied, with respect to this document or the information contained in it. Microsoft and Xbox are either registered trademarks or trademarks of Microsoft Corp. in the United States and/or other countries. The names of actual companies and products mentioned herein may be the trademarks of their respective owners. Note to editors: If you are interested in viewing additional information on Microsoft, please visit the Microsoft Web page at http://www.microsoft.com/presspass/ on Microsoft's corporate information pages. For more information on Xbox and X01, please visit http://www.microsoft.com/europe/x01/ Appendix 1 Pris för Xbox, spel och tillbehör Produktbeskrivning Pris Xbox TV-spel system (inklusive en euro 479/euro 299 handkontroll och nödvändiga kablar) Handkontroll euro 39.99/euro 24.99 DVD fjärrkontroll euro 49.99/euro 29.99 Xbox spel euro 69/euro 44.99 Minnesenhet euro 49.99/euro 29.99 Standard AV- och SCART-kabel euro 24.99/euro 14.99 Professionell SCART-kabel (Europa) euro 29.99/euro 19.99 RF adapter euro 24.99/euro 14.99 Appendix 2 Xbox kommer den 14 mars att finnas tillgänglig i följande europeiska länder: Österrike Belgien Danmark Finland Frankrike Tyskland Grekland Irland Italien Holland Norge Portugal Spanien Sverige Schweiz Storbritannien ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/10/16/20011016BIT01040/bit0002.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2001/10/16/20011016BIT01040/bit0002.pdf