Xbox presenterar svenska bredbandspartners för Xbox Live

Xbox presenterar svenska bredbandspartners för Xbox Live Xbox meddelar idag att TeliaSonera, Bredbandsbolaget och UPC/chello är de första svenska bredbandsleverantörerna att ansluta sig till partnerprogrammet för Xbox Live. Inom ramen för programmet kommer TeliaSonera, Bredbandsbolaget och UPC/chello att samarbeta med Xbox för att ta fram erbjudanden och tjänster så att konsumenterna snabbt och enkelt kan koppla upp sig mot Xbox nya online-tjänst Xbox Live. Xbox Live lanseras i Sverige den 14 mars. Xbox Live är utformat för att fungera med de flesta bredbandsleverantörerna men företagen i partnerprogrammet kommer att samarbeta med Xbox för att garantera att deras bredbandsservice ger den absolut bästa upplevelsen på Xbox Live. Gemensamma produkterbjudanden och marknadsföringskampanjer är exempel på områden där samverkan kommer att ske. TeliaSonera, Bredbandsbolaget och UPC/chello kommer att ingå i en grupp av 15 bredbandspartners från Europa, 13 från Nordamerika och 6 från Japan. Xbox kommer under de närmaste 8 månaderna att fortsätta att bygga ut partnerprogrammet världen över. - Vi är mycket glada över att kunna välkomna Sveriges ledande bredbandsleverantörer som officiella partners till Xbox Live. De erbjudanden som vi nu tar fram tillsammans kommer att ge svenska gamers möjlighet att snabbt och enkelt koppla upp sig mot Xbox Live, säger Magnus Langley, produkt och marknadschef för Xbox i norra Europa. - Det känns naturligt för oss som marknadsledare att vara med i partnerprogrammet. Genom programmet säkerställer vi, tillsammans med Xbox, bra funktionalitet och bra tjänster för våra kunder, säger Maud Frisk, marknadsdirektör för Segment Privat på TeliaSonera Sverige. Xbox Live är ett utmärkt exempel på den nytta som bredband kan tillföra. - Underhållning och kommunikation driver utvecklingen av Internet och bredband. Xbox Live förenar dessa drivkrafter i en tjänst som passar Bredbandsbolagets snabba nät perfekt. Som ett led i att erbjuda tjänster som våra kunder efterfrågar, är det en självklarhet att Bredbandsbolaget ska ingå i Live-nätverket, säger Pär Tyberg, ansvarig för affärsområdet Bredband Hemma på Bredbandsbolaget. - Genom att gå in som svensk partner till Xbox Live kan vi ge våra kunder nya möjligheter att utnyttja sin bredbandsanslutning. Samarbetet med Xbox förenar snabb och enkel access med ett intressant innehåll, vilket är hörnstenar i vår strategi. Vår starka ställning i Stockholmsregionen innebär att Xbox Live får en bra räckvidd från starten, säger Johan Cederbrant, Marknads- och försäljningsdirektör på UPC i Sverige. Om TeliaSonera TeliaSonera, som skapats genom en fusion mellan Telia och Sonera, är det ledande telekommunikationsföretaget i Norden och Baltikum. TeliaSoneras huvudinriktning är att bättre tillmötesgå sina kunder inom kärnverksamheten och att skapa värde för sina aktieägare genom starkare resultat och kassaflöden. TeliaSonera är noterat på Stockholmsbörsen, Helsingforsbörsen och NASDAQ. Pro formaomsättning per 31 dec 2001 var 80,9 miljader SEK (EUR 8.9 miljarder) och antalet anställda 30 juni 2002 var 30 045. Bredbandsbolaget är Sveriges största leverantör av äkta bredband, med hittills 260 000 anslutna hushåll och över 90 000 kunder i ett växande bredbandsnät som idag når 44 orter runt om i landet. Företaget grundades 1998 och har cirka 160 anställda. Största ägare i Bredbandsbolaget är NTL, Investor, The Carlyle Group, Continuum Group och Access Industries. Bredbandsbolagets tjänst Bredband Hemma utsågs i december 2001 samt augusti 2002 till Sveriges bästa bredbandstjänst av InternetWorlds läsare. Ytterligare information finns på www.bredband.com Om UPC/chello UPC, United Pan-Europe Communications n.v. (www.upccorp.com) är ett av Europas ledande bredbands- och kommunikationsföretag med verksamhet på ett flertal marknader i Europa. UPC Sverige AB (www.upc.se) har mer än 265 000 anslutna hushåll i Stockholmsregionen. chello broadband n.v. (www.chello.se och www.chello.com) ingår i UPC Media Division och är Europas ledande leverantör av bredbandsinternet via kabelnät med över 700 000 kunder i åtta Europeiska länder, varav över 60 000 i Sverige. UPC-aktien är noterad på Euronext Amsterdam Exchange ("UPC") och i USA på Over The Counter Bulletin Board ("UPCOY"). Företaget är majoritetsägt av UnitedGlobalCom, Inc.(Nasdaq: "UCOMA"). Om Xbox Live Xbox Live är den första omfattande onlinetjänsten för TV-spel utformad för bredband. Xbox Live gör det möjligt att via Internet spela "multiplayer"-spel med människor från hela världen. Via ett headset; "Xbox Communicator" kan spelarna även tala med varandra i realtid. Med inbyggd hårddisk och bredbandsport är Xbox redan från början utrustad för spelande online. Om Xbox Xbox (http://www.xbox.com/) (http://www.playmore.com) är Microsofts "nästa generations" spelkonsol och erbjuder de mest kraftfulla spelupplevelserna hittills. Genom sin teknologi gör Xbox det möjligt för spelutvecklare att skapa spel som gränsar mellan fantasi och verklighet på ett sätt som tidigare inte varit möjligt. Xbox finns tillgänglig i Sverige till det rekommenderade priset 2495 kronor. Om Microsoft Microsoft grundades 1975. Microsoft vision är att skapa innovativ mjukvara som ger människor tillgång till tjänster, information och kommunikation oberoende av tid, plats och enhet. För ytterligare information och pressbilder kontakta: Magnus Langley, Nordisk produkt och marknadschef Xbox norra Europa, 08-752 28 05 mlangley@microsoft.com. Mattias Holm, Presskontakt Dist, 08-693 53 95, 070-493 57 54 mattias@dist.se ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/03/05/20030305BIT01200/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/03/05/20030305BIT01200/wkr0002.pdf